Čínský automobilový průmysl zažívá boom

Peking - Čínská automobilka Chery Automobile ve středu oznámila, že jako první ve své zemi překonala hranici jednoho milionu vyrobených vozů. Představitelé firmy se nechali slyšet, že zatímco výroba prvního půl milionu jim trvala zhruba šest let milionovou hranici dosáhli za pouhých 18 měsíců.

Chery je největším čínským producentem automobilů. V současnosti je schopná vyrobit 400 tisíc vozů ročně, ale už v říjnu plánuje otevření nového závodu s třísettisícovou kapacitou. Nedávno také firma oznámila, že se dohodla s italským Fiatem na spolupráci při výrobě modelů značek Fiat a Alfa Romeo určených pro čínský trh. Další smlouvu tentokrát s americkým Chryslerem má na výrobu malých vozů, které bude pod značkou Chrysler exportovat postupně na oba americké kontinenty.

Není to ojedinělý případ spolupráce Číňanů se západními automobilkami.  Ty hledí na Čínu jako na lukrativní a prudce rostoucí trh i jako na levnou výrobní základnu. V Číně se loni prodaly více než čtyři miliony aut. Země tak předstihla Japonsko a stala se po Spojených státech druhým největším světovým trhem s automobily. Zatím ho ovládají velcí světoví výrobci jako General Motors nebo Volkswagen. V červnu zde začala upravené Octavie prodávat také česká Škoda Auto. Montuje je v šanghajské továrně Volkswagenu, kde mají v budoucnu vznikat také modely Fabia a Superb.

Číňané by však byli rádi, kdyby obchodní výměna probíhala také opačným směrem. Netají se svým záměrem proniknout na vysoce vyspělý evropský trh. Zatím se jim to však příliš nedaří. Jediné, čím jsou automobilky z Říše středu schopné v tuto chvíli konkurovat místním výrobcům, je nízká cena. Problémem číslo jedna je bezpečnost. Naposledy propadl v nárazových testech Euro NCAP luxusní sedan Brilliance BS6. Dostal pouze jednu hvězdičku z pěti možných. Čelní náraz při rychlosti 64 km/h dává posádce jenom malé šance na přežití. Zhasly tak naděje Číňanů, že tento vůz by se mohl stát jejich prvním úspěchem na starém kontinentě.

Terčem kritiky se také často stává design čínských vozů, který se až příliš nechává inspirovat modely zejména evropských značek. Některé modely jsou téměř k nerozeznání, jako například čínská kopie německého minivozu Smart Fortwo.

Přes všechny současné nedostatky však čínské vozy nakonec Evropu pravděpodobně dobudou. Stejně jako se to podařilo před lety nejprve japonským a po nich korejským automobilkám.