Pražská radnice získala 200 milionů za odtažená auta

Praha - Není ničím novým ani překvapivým, že se centra českých a moravských měst jsou přeplněna auty a nedá se v nich zaparkovat. Rezidenční parkovací zóny často situaci spíš komplikují a mnoho radnic místo například stavby parkovacích domů přišlo na to, že se díky bezradným řidičům můžou pohodlně plnit městská kasa.

Řidiči, kteří by chtěli v centrech většiny českých měst správně zaparkovat, mají prostě smůlu. Téměř nezaparkujete například v Brně. I když vedení města slibovalo postavit několik parkovacích budov, v současné chvíli stojí pouze jedna. Ve Znojmě nejen, že není možné zaparkovat, ale špatně parkující řidič zaplatí 2000 korun soukromé odtahové firmě.
 
V centru Prahy je po zavedení modrých zón parkování téměř nemožné, pokud majitel auta nemá v daných městských částech trvalý pobyt, nebo sídlo firmy. Magistrát nechce, aby auta v centru přibývala. „Pokud by se vytvářely další parkovací místa, tak by to bylo celé úplně k ničemu,“ vysvětluje politiku magistrátu jeho mluvčí Jiří Wolf.
 
Magistrát odtáhne z centra 170 aut denně, tedy 50 000 aut ročně. Díky nedisciplinovovaným řidičům přibylo od počátku roku 2007 do dnešního dne na účtu magistrátu už bezmála 100 milionů korun.
 
Průměrně sedmikilometrové odtažení auta stojí majitele 1450 korun. Cenu magistrát počítá podle šest let staré vyhlášky. Navzdory digitálnímu záznamu magistrát v ceně stále účtuje filmy do fotoaparátů, provoz vysílaček či položku přiměřený zisk. Před šesti lety ale tuto službu provozovaly najímané soukromé firmy. Teď  má odtahování aut v kompetenci město.
 
Česká televize vypracovala orientační kalkul, do kterého zahrnula plat dvou mužů posádky, náklady na pořízení a provoz auta i na odtahové parkoviště. Tyto náklady tvoří 800 korun. Podle náměstka pražského primátora Rudolfa Blažka (ODS) Praha ovšem nemá potřebu zisk z nucených odtahů tvořit.