Za srážku tramvají hrozí pokuta až deset milionů

Ostrava - Dopravní podnik Ostrava pochybil, když Drážní inspekci neupozornil na to, že se na jednokolejce v Ostravě už dříve málem staly nehody. Trať mohla být zabezpečena dříve. Před dvěma týdny na ní při srážce tramvají zemřeli tři lidé. Drážní inspekce příští týden zahájí s podnikem správní řízení, ve kterém může uložit až desetimilionovou pokutu, uvedl mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.

Dopravní podnik minulý týden připustil, že se tramvaje špatně křížily v posledních třech letech už dvakrát. „Jednalo se o mimořádné události ve smyslu zákona o drahách, a to v kategorii ohrožení,“ vysvětlil Neusar. František Kořínek, který je pověřen vedením DPO, už dříve řekl, že obě situace vedení firmy nepovažovalo za mimořádné události. „V současné době vyjádření inspekce nemůžeme komentovat. Nemáme žádné informace,“ řekl s tím, že je potřeba vyčkat konce vyšetřování.

V obou případech podle něj jeden z řidičů křižujících se tramvají nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí soupravu. Vjel na trať a chyba se později musela vyřešit couváním jedné ze souprav. Dopravce to vyřešil finančním postihem řidičů a o riziku se mluvilo na školeních.

„Je to pouze spekulace, ale mohli jsme bezpečnostní doporučení vydat podstatně dříve. Stejně tak mohl být na trati už dříve nainstalován modernější systém zabezpečení. Ne až po nedávné nehodě,“ řekl Neusar.

Policie ze zavinění nehody zatím obvinila jen čtyřiadvacetiletého Petra Hrocha. Řidič při čtvrtečním výslechu připustil, že udělal chybu. Policie prošetřuje i postup vedení dopravního podniku. „Plánujeme výslech manažerů,“ uvedl kriminalista Jiří Jícha, který se objasněním nehody
zabývá. Dodal, že ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by měl být v
souvislosti s nehodou obviněn někdo další.

Dopravce přijal několik opatření, která by měla další tragédii zabránit. Technici na trati instalovali na čtyřech místech oranžová výstražná světla, která mají řidiče upozornit na to, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si bude muset vždy vyžádat souhlas dispečera. Nově u tratí také visí tabule s nápisem Odhláška, která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit. Dopravní podnik navíc na trati snížil rychlost o dvacet kilometrů v hodině.

Do konce roku by bezpečnost na jednokolejce mělo hlídat moderní elektronické zařízení.