Správní řízení s ostravským dopravcem zahájila Drážní inspekce

Ostrava - Drážní inspekce zahájila správní řízení s ostravským dopravním podnikem, kterému hrozí až dvacetimilionová pokuta za to, že inspektorům neoznámil dřívější mimořádné události na jednokolejné trati mezi Ostravou a Vřesinou. Už dříve se totiž stalo, že řidiči na sebe nepočali a vjeli na obsazenou trať. To bylo také příčinou tragické nehody, při které 11. dubna zemřeli tři lidé a desítky dalších byly zraněny.

„Jednalo se o mimořádné události ve smyslu zákona o dráhách, a to kategorie ohrožení,“ sdělil mluvčí inspekce Zdeněk Neusar. František Kořínek, který je pověřen vedením DPO, už dříve uvedl, že obě situace vedení firmy nepovažovalo za mimořádné události, a proto je inspektorům nenahlásili. „Nyní máme možnost se podívat do spisu. Ke správnímu řízením se vyjádříme, až tak učiníme,“ řekl ředitel.

Vedení dopravního podniku podle inspekce pochybilo hned v několika bodech. Manažeři neoznámili vznik dvou mimořádných událostí, místo nezajistili a nezadokumentovali, události neprošetřili a nepřijali opatření, která by v budoucnu podobné situaci zabránily.

Mimořádné události se staly loni v dubnu a červenci. V obou případech jeden z řidičů křižujících se tramvají nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí soupravu. Vjel na trať a chyba se musela vyřešit couváním jedné ze souprav. Dopravce to vyřešil finančním postihem řidičů a o riziku se mluvilo na školeních.

V dubnu se chyba řidiče opět opakovala. Tentokrát ale s fatálními následky. Řidiči nestihli zabrzdit a soupravy se čelně srazily. „Je to pouze spekulace, ale mohli jsme bezpečnostní doporučení vydat podstatně dříve. Stejně tak mohl být na trati už dříve nainstalován modernější systém zabezpečení. Ne až po nedávné nehodě,“ řekl Neusar.

Ze zavinění nehody policie zatím obvinila jen čtyřiadvacetiletého Petra Hrocha. Řidič připustil, že udělal chybu. Policie prošetřuje i postup vedení dopravního podniku.

Dopravce po nehodě přijal několik opatření ke zvýšení bezpečnosti na trati. Technici na trati instalovali na čtyřech místech oranžová záblesková světla, která mají řidiče upozornit na to, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si bude muset vždy vyžádat souhlas dispečera. Nově u tratí také visí tabule s nápisem Odhláška, která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit. Dopravní podnik navíc na trati snížil o 20 kilometrů v hodině rychlost. Tramvaje nyní mohou jezdit maximálně 40 kilometrů v hodině.

Do konce roku by bezpečnost na jednokolejce mělo hlídat moderní elektronické zařízení.

Výstražné světlo na jednokolejce v Ostravě
Zdroj: ČT24