Na Autotecu se představila ekologická užitková vozidla

Brno - Už i mezi užitkovými automobily se začínají prosazovat úsporná vozidla s co nejnižší spotřebou. Výrobce k tomu nutí nejen evropské zákony, ale hlavně drahá nafta. Alternativní technologie tak nejsou jen výsadou osobních aut. Trend potvrdil i 12. ročník mezinárodního veletrhu Autotec. Brněnský veletrh je jedna z nejvýznamnějších akcí svého druhu v Evropě.

„Každý počítá ekonomicky, čili si bude vybírat vozy s co nejnižší spotřebou, nejvyšším výkonem, vozy v podstatě ekologické, protože spotřeba s ekologií úzce souvisí,“ myslí si ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonín Šípek.

Raritu mezi nákladními auty ukázal holandský DAF, prototyp hybridního vozu s naftovým a elektrickým motorem. Technologie, která je zatím výjimečná i u osobních aut. „Úspora paliva se počítá v městském provozu asi 30 procent, v meziměstském asi 25 procent,“ sdělil vedoucí technické podpory prodeje DAF Jiří Brož.

Dalším způsobem, jak obejít drahou naftu je zemní plyn, v Brně taková auta představilo hned několik výrobců. Jako hlavní výhody uvádí výrazně nižší cenu než u nafty a výrazně nižší emise. Produktový specialista Renaultu Michal Bačovský očekává velký zájem, především kvůli alternativně stlačené zemního plynu. Nevýhodou je ale zatím nedostatek plnících stanic.

Jak rychle se nové technologie uchytí, bude záležet hlavně na vývoji cen nafty, tradiční pohony ale v dohledné době o svou dominanci nepřijdou. I u nich se výrobci chlubili nižší spotřebou a čistotou.

Hlavním trumfem je přimíchávání roztoku močoviny do výfuku, škodlivý oxid dusíku se tak přemění na čistý dusík a vodní páru. Jako první přišel se systémem Mercedes, v Brně se ale podobným motorem pochlubila i česká Tatra. „Tenhleten motor generuje sedm a půl krát méně pevných částic než před deseti lety a tři a půl krát méně oxidu dusíku,“ popisuje obchodní a marketingový ředitel Tatry Jiří Polman.

Nové technologie se už ve větší míře prosadily u autobusů, na zemní plyn tak například jezdí i v řadě českých měst. V Německu už zkouší v provozu i autobusy na vodíkový pohon.