Novela zákona o odpadech ztíži prodej kradených kovů a registraci ojetin

Praha - Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o odpadech. Měla by ztížit krádeže a prodej kovů a pomoci odradit Čechy od nákupu ojetin. S návrhem přišli poslanci ČSSD a KSČM. Nyní zamíří do Senátu. Pokud ji přijme i horní komora a podepíše prezident, měla by platit už od příštího roku.

Jedním z klíčových bodů novely zákona o odpadech je bezhotovostní platba. Autoři návrhu věří, že tím zlodějům znesnadní práci. Bez bankovního účtu na jméno už ukradené kovy neprodají. „Je to krok správným směrem. Uvidíme, jaký to bude mít dopad nebo jestli nebude potřeba ještě více přitvrdit,“ říká primátor Ústí nad Labem Jan Kubata. Souhlasí s ním i poslankyně Kateřina Konečná. „Je to nejednodušší a přitom velmi radikální opatření, jak omezit právě to, k čemu dochází,“ tvrdí spoluautorka zákona.

Někteří z poslanců navrhovali i úplný zákaz vykupovat kovy od fyzických osob. „Považuji to za jedinou možnost, jak zabránit rostoucím krádežím,“ myslí si Libor Ambrozek z výboru pro životní prostředí. Předkladatel zákona Milan Urban s ním ale nesouhlasí. Podle něj by byl Ambrozkův způsob přehnaný.

Dosud měla města skoro nulové možnosti, jak se zloději kovů bojovat. Třeba v Ústí nad Labem strážníci sběrače kovů kontrolují a kradený šrot jim zabavují i s kárkami. Problémy však mají ve sběrnách. Většina z nich má totiž zamykatelný prostor, kde končí právě kradené věci. Policie tam bez soudního příkazu nemá přístup. „Jen schovávají to, co my hledáme. Ať už se jedná o měď, kanálové výpustě a podobně,“ potvrzuje Jan Novotný z Městské policie Ústí nad Labem.

Registrace ojetiny přijde až na deset tisíc 

Neméně důležitým bodem čerstvě schválené novely je úprava registrace ojetin. Češi je stále nakupují raději než nová auta a to se podisuje i na průměrném stáří českého vozového parku. Hodnota čtrnáct let je na evropské poměry unikátní.

Majitel ojetiny zaplatí až deset tisíc korun, rozhodovat bude množství škodlivin, které auto vypouští do ovzduší. „U starších aut je ještě o něco dražší, protože nebyla vyráběna s tím, že by se likvidovala ekologicky,“ dodává mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Peníze poputují do státního fondu životního protředí. A budou přispívat na ekologickou likvidaci aut.