D1 z Kojetína do Kroměříže by měla motoristům sloužit od října

Kroměříž - Už od letošního října by mohli motoristé využívat nový čtyřkilometrový úsek dálnice D1 z Kojetína do Kroměříže. Většina stavebních prací je už hotova a nyní se dokončují závěrečné práce. Sdělil to dnes Roman Kluzák z Ředitelství silnic a dálnic. Nový úsek naváže na dálniční obchvat Kroměříže, který bude zprovozněn v září a poslouží jako objízdná trasa v době uzavírky kroměřížského mostu Karla Rajnocha.

Dálnice D1 ve směru od Vyškova nyní končí u Vrchoslavic na Prostějovsku. Chybějící šestikilometrový úsek dálnice z Vrchoslavic do Kojetína, který se dosud staví, by měl být podle Kluzáka zprovozněn v září 2009. „Úsek Vrchoslavice - Kojetín se zatím bude objíždět provizorně a u křižovatky na Kojetín bude doprava směrována na dálnici,“ popsal Kluzák. Do doby dokončení úseku bude doprava mezi Vrchoslavicemi a Kojetínem vedena po silnici I/47.

Tříkilometrový dálniční obchvat Kroměříže bude motoristům sloužit jako objízdná trasa v době plné uzavírky mostu Karla Rajnocha v Kroměříži, jediného silničního mostu přes řeku Moravu ve městě. Po dobu uzavírky mostu, která potrvá od 1. září přibližně do konce listopadu, by tento dálniční úsek neměl být zpoplatněn.

Na dálnici z Kojetína do Kroměříže a na obchvat města v budoucnu naváže nová část, která povede z východní části Kroměříže ve směru na Hulín a Říkovice na Přerovsku. Stavba tohoto úseku byla oficiálně zahájena začátkem letošního června a s jeho zprůjezdněním se předběžně počítá v říjnu roku 2010.

Po dokončení stavby nového úseku dálnice D1 z Kroměříže do Říkovic se chystá její prodloužení do Přerova a Lipníku nad Bečvou. Tam se D1 napojí na dálnici D47, což umožní lepší dopravní spojení na Ostravu a Polsko.

Stavba dálnice D1 byla zahájena v roce 1939, práce však přerušila druhá světová válka. Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byly práce opět zastaveny. Po jejím obnovení před 40 lety se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov. Po rozpadu federace byla její trasa odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníku nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47, která spojí Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Dálnice D1 nyní měří 247,5 kilometru, po dokončení by měla dosáhnout délky až 377 kilometrů.