Nová policejní kampaň radí, jak předejít únavě při řízení

Praha - V úterý začala policejní kampaň, která by měla přispět k lepší koncentraci řidičů za volantem. Zaměří se na osvětu řidičů. K nárůstu nehod v létě přispívá často únava. Dlouhé sezení, téměř žádný pohyb a monotónní řízení, zvláště na dálnici, je unaví. Kampaň bude upozorňovat na to, že proti únavě pomáhá poslech rádia, hovor se spolucestujícím nebo žvýkačka.

„Unavení řidiči způsobí ročně až 900 nehod,“ řekl dnes novinářům dopravní expert Stanislav Huml. Během loňského července a srpna se oproti průměrnému počtu 15 228 nehod za měsíc stalo o dvě procenta nehod více, tedy o 611. Rizikové jsou dlouhé trasy, které řidiči absolvují na jeden zátah a jedou v kuse třeba i deset hodin. Nejčastěji havarují při návratu z dovolené, blízko domova, kdy už jsou po dlouhém řízení hodně unavení. Nedopřejí si ale odpočinek a spěchají domů, že tam si odpočinou. Výsledkem je havárie. Profesionální řidiči mají naproti tomu každé tři až čtyři hodiny povinnou přestávku.

Organizátoři kampaně například nedoporučují kávu, která sice rychle nabudí, ale po krátké době koncentrace zase rychle opadne, a řidič je o to unavenější. Zato žvýkání žvýkaček při řízení má na rozdíl od jiných podpůrných prostředků řadu výhod. Je to fyzická aktivita, která není při řízení nebezpečná, na rozdíl od bubnování na volant či kývání tělem. „Studie potvrdily, že při žvýkání proudí do mozku až o 40 procent více krve. Do žvýkání jsou zapojeny svaly, které se zapojují při agresi - a to ochablost a únavu vylučuje,“ popsal organizátor soutěže Jan Brejcha.

Psycholog Martin Jára poznamenal, že si běžně žvýkačku nekupuje, ale ověřil si, že mu při řízení od únavy pomohla. Nedoporučuje poslech hlasité hudby, únavu ještě zvýší. Řidiči by podle Járy měli dbát na svoji fyzickou i psychickou pohodu. „Dobrá zásada zní: Kdo řídí auto, ten v něm velí. Má právo na svůj komfort. Měl by si udělat za volantem pohodlí a při dlouhých cestách by neměl zapomínat zastavit a protáhnout se, nejlépe jednou za dvě hodiny,“ řekl psycholog.

Podle průzkumu výrobce žvýkaček z posledního červnového týdne je nejpoužívanějším prostředkem českých řidičů a řidiček v boji s únavou hudba. Poslouchá ji 51 procent lidí za volantem, 20 procent se osvěžuje žvýkačkou, po energetických drincích sahá 18 procent řidičů a 17 procent si povídá se spolujezdci. Deset procent pije kávu, šest procent si zpívá a jedno procento dobíjí energii čokoládou.