Nákup vlakových jízdenek přes telefon může být pro zákazníky rizikový

Praha - Od začátku prázdnin narostl Českým drahám prodej jízdenek přes telefon skoro o 150 procent. Úspěch produktu Teletiket přičítají sezónnímu zrušení stokorunového poplatku. Úřad pro ochranu osobních údajů, ale tento způsob prodeje považuje za rizikový, byť není v rozporu se zákonem. Zákazník při nákupu jízdenky musí telefonicky sdělit celé jméno, číslo občanského průkazu nebo zákaznické karty a také uvést údaje o své platební kartě.

Operátor požaduje čtyři důležité údaje, které obsahuje běžná platební karta. Je to jméno držitele, datum do kdy platí, šestnáctimístné číslo karty a především bezpečnostní CVV kód. „Jakmile někdo zná číslo vaší karty, vaše jméno, datum exspirace a ten bezpečnostní kód na druhé straně, tak může provést nákup vaším jménem,“ vysvětluje rizika výkonný ředitel asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Před přepojením na operátora dává hlasový automat zákazníkům ČD možnost seznámit se s podmínkami prodeje, které tak musí odsouhlasit. Díky tomuto opatření služba zákon neporušuje. A podle prohlášení drah jsou navíc operátoři, kterým zákazník vše o platební kartě diktuje, dostatečně hlídáni. „Operátor si v tento okamžik tyto údaje nesmí zapisovat na žádný papírek, ani do telefonu. Může pouze dávat údaje do počítače a průběžně odesílat,“ tvrdí mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Podle odborníků může být takovýto nákup přes telefon rizikovější, než nákup přes internet. Internetový obchodník nezná údaje o čísle karty, do takto použité platební karty vidí pouze banka.

Úřad pro ochranu osobních údajů teď chce prodej přes telefon znovu prověřit. Přestože dráhy tvrdí, že jsou první mezi novými zeměmi Unie, které takto prodávají, nejsou v Česku se službou jediné, podobně prodávají letenky například české aerolinky.