Každý osmý mrtvý na silnici je motorkář

Praha - Každý osmý člověk, který v prvním pololetí letošního roku zahynul při dopravní nehodě, byl motocyklista. Z policejních statistik vyplývá, že při kolizích nejčastěji umírají motorkáři ve věku od 25 do 34 let. Doplácejí nejen na to, že na rozdíl od řidičů aut nejsou chráněni pevnou kapotou, ale také na to, že kvůli klesajícím cenám motocyklů si dnes může i mladý a nezkušený řidič pořídit extrémně silný stroj. Prodej nových motocyklů se v ČR za posledních deset let zvýšil na trojnásobek.

Od ledna do konce června zemřelo na českých silnicích 56 motocyklistů, což představuje téměř 13 procent z celkového počtu silničních obětí. Řidiči motocyklů zavinili celkem 967 nehod, z toho 30 karambolů měli na svědomí lidé jedoucí na mopedu a 107 nehod majitelé malých motocyklů.

Policisté dlouhodobě upozorňují na to, že závažnost nehod motocyklistů je mnohonásobně vyšší než u osobních automobilů. Například loni připadalo na 1000 nehod na motocyklu téměř 39 mrtvých, u automobilů to bylo zhruba šest mrtvých, u cyklistů 28.

Letos byl zatím pro motocyklisty nejtragičtější červen, kdy přišlo o život 21 z nich. Druhým nejtragičtějším měsícem je prozatím květen se 17 mrtvými. V dubnu zemřelo 13 lidí.

Odborníci to přisuzují jarní „nerozježděnosti“ řidičů, kteří po zimní přestávce znovu usedli na své stroje. Za loňský rok zemřelo při dopravních nehodách celkem 123 motocyklistů. O rok dřív jich zahynulo 95. Podle dříve zveřejněných údajů patří Česko v rámci Evropské unie k zemím, v nichž na miliardu ujetých kilometrů připadá nejvíce mrtvých motocyklistů.

Podle policistů na silnicích nejčastěji hřeší proti pravidlům překročením povolené rychlosti, nesprávným způsobem jízdy, nedáním přednosti v jízdě a zakrýváním své registrační značky. Odborníci soudí, že častou příčinou střetů motocyklů s osobními auty je obrovské zrychlení, které motocykl má. Často jej při předjíždění podcení nejen motorkář, ale i ostatní řidiči.

Za vyšším počtem nehod stojí mimo jiné i stoupající počet motocyklů na silnicích. Za poslední desetiletí se v ČR prodej nových motocyklů trojnásobně zvýšil. Jen za první pololetí si Češi pořídili 15.100 nových strojů, což je o desetinu víc než loni, a dovezli téměř 14.000 ojetých.