Ke zrušení jízdného zdarma pro politiky se ministři postavili nemastně neslaně

Praha – Mirek Topolánek, který si kupuje lístek na tramvaj, je představa, která by velkou část Čechů potěšila. Zrušení jedné z výhod, která poslancům, senátorům, soudcům Ústavního soudu i europoslancům umožňuje jezdit veřejnou dopravou zdarma, je evergreenem i na parlamentní a vládní půdě. Kabinet dnes posuzoval návrh poslance Karla Šplíchala (ČSSD), jenž by takovou výjimku rád zrušil pro poslance a senátory. Vláda k jeho návrhu zaujala neutrální stanovisko s tím, že podobné pravidlo by bylo správné rozšířit na všechny ústavní činitele.

Podle Šplíchala jsou paušální náhrady na dopravu, které politici dostávají, dostatečné. „Taková neopodstatněná výhoda nevyhnutelně prohlubuje nedůvěru občanů,“ myslí si o jízdném zadarmo, „a je v zájmu samotných poslanců i senátorů ji zrušit.“

Podobný nápad se na stole politiků neobjevuje poprvé. Zatím ale žádný z nich – z různých důvodů – neprošel. Napříč politickými stranami se různí i názory na snahy o zrušení této výhody. Někteří ji označují za politický folklor, někteří za populistické gesto a jiní zas mluví o tom, že ježděním zdarma prostě jen využívají možnost, kterou jim zákon nabízí, a že změna by stejně nikoho finančně nevytrhla.

Máme rádi poslance, ale zdarma je vozit nechceme

Ke zrušení „jízdenkové“ výhody měla politiky popostrčit například loni na podzim také akce Milujeme naše poslance stejnojmenného sdružení. V souladu s myšlenkou „někdo sponzoruje zvířata v zoo, my milujeme naše poslance“ mohli lidé přispět na úhradu měsíční jízdenky pražské MHD jakémukoli politikovi. Protest byl ale po pár měsících pro malý zájem pozastaven.

Pohled do poslanecké peněženky (v Kč)*

  • Základní měsíční plat poslance: 61 400
  • Příspěvek na ubytování v Praze: až 17 000
  • Pronájem poslanecké kanceláře: 9000–27 000
  • Pronájem nábytku v kanceláři: až 5200
  • Příspěvek na telefon a internet: 7000
  • Náhrada za výdaje na reprezentaci a stravné při cestách v ČR: 9000
  • Náhrada na dopravu podle vzdálenosti bydliště od Prahy: 22 800-34 200

*zdroj: ČTK

Jedním z členů sdružení „milovníků poslanců“ byl i advokát Stanislav Polčák, který zastupoval majitele autobusové společnosti ve sporu o náhradu ušlého zisku za převoz neplatícího zákonodárce. Podle rozhodnutí soudu nemají ústavní činitelé právo využívat zdarma služeb soukromých dopravců. Mohou jen požadovat, aby jim stát následně jízdné proplatil.

Soud o tom rozhodl při projednávání žaloby společnosti Student Agency, která chtěla napadnout nárok na zákonem stanovené bezplatné cestování zákonodárců. Záminkou byla demonstrativní jízda europoslance Josefa Zieleniece a senátora Igora Petrova. Oba patří ke straně SNK ED (SNK sdružení nezávislých a Evropští demokraté), která je snaživým iniciátorem zrušení jízdného zdarma.

Pražský magistrát chce odstranit „pozůstatek minulého režimu“

Stejná strana předložila také několikrát magistrátu hlavního města návrh na zrušení poslanecké a senátorské výhody v pražské hromadné dopravě. Pokud by zákonodárci platili jízdné, přineslo by to dopravnímu podniku údajně asi 1,3 milionu ročně. Před dvěma lety změnu podpořili jak městští zastupitelé, tak i vláda. Schvalovací řízení ale stoply sněmovní volby – noví poslanci se k rozjednaným návrhům už nevracejí.

Nyní přišlo SNK ED s podobnou předlohou znovu.Předcházela jí výzva náměstkyně pražského primátora Markéty Reedové (také SNK ED), aby revizoři dopravního podniku přestali akceptovat jízdy zdarma u poslanců a senátorů. Takovou výhodu Reedová označila za „pozůstatek z minulého režimu“ a zákonodárce za elitní skupinu černých pasažérů.

Stanice metra Letňany
Zdroj: ČT24/Jaroslav Fiala