Cyklisté patří v silničním provozu mezi nejvíce zranitelné

Praha - Podle policejních statistik se cyklisté řadí mezi nejvíce zranitelné účastníky silničního provozu. Do konce května u nás zahynulo 28 cyklistů, loni jich bylo 103. Na kolech zemřely v uplynulém roce i 4 děti. Na 1000 nehod jízdních kol loni připadlo 28 mrtvých cyklistů a jsou ve statistikách na druhém místě za motorkáři.

Cyklisté jsou v provozu nejméně chráněni a mezi nejčastější zranění patří poranění hlavy. Další častá zranění jsou potlučeniny, odřeniny a zlomeniny. „My zaznamenáváme za letošní rok od dubna do dnešního dne celkem 100 případů úrazů cyklistů,“ uvedl ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz.

Nebezpečná je pro cyklisty především jízda městem, doprava je nepřehledná a jízdní kolo se dá snadno přehlédnout. Podle Jaroslava Martínka z Centra dopravního výzkumu ale cyklisté do měst patří a je potřeba jim vybudovat bezpečnou infrastrukturu. Proto je podporováno budování cyklostezek mimo silnice I., II. a III. třídy a třeba Olomoucký a Královéhradecký kraj výrazně podporují rozvoj cyklistické dopravy.

Olomoucký kraj například jako první v ČR zavedl dotace pro cyklistickou dopravu, které se pohybují v rozmezí 10 až 15 milionů korun ročně. Královéhradecký kraj zase chystá koncepci cyklistické dopravy, která bude založena na bezpečnosti cyklistů.

Jízda v Praze je riziko

Hlavní město naopak v porovnání s městy, jako jsou Berlín nebo Vídeň, není jízdním kolům příliš nakloněné. Podle Jakuba Smolíka ze Zelených stezek Praha-Vídeň za to může hlavně nedostatek politické vůle. „Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že Praha jako staré město má velmi omezené možnosti,“ vysvětluje Schwarz.

Možností by bylo uzavřít centrum města pro automobilovou dopravu a vyhradit jej pouze pěším a cyklistům. „V Olomouci je město uzavřeno pro auta, cyklisté tam můžou, a sám mohu potvrdit, že to město žije,“ říká k tomu Martínek.