Masarykovo nádraží možná nahradí tunel na Smíchov

Praha - Pražské Masarykovo nádraží by mohl za několik desítek let nahradit železniční tunel z Karlína na Smíchov se zastávkou s pracovním názvem Opera nedaleko hlavního nádraží. Na dnešní tiskové konferenci to sdělili zástupci pražského magistrátu a Českých drah.

Podle radního Martina Langmajera, se kterým se shodl ředitel nemovitostních projektů ČD Karel Tabery, brání současná podoba Masarykova nádraží dalšímu rozvoji města. Praha by tedy ráda současné kolejiště přeměnila v park obklopený novou zástavbou. Území by zároveň protínala prodloužená Opletalova ulice.

Další rozvoj nádraží se podle Taberyho uskuteční ve dvou časových horizontech. V krátkodobém a střednědobém výhledu se počítá se zachováním železniční dopravy, zúží se však rozsah kolejiště. Developer, společnost Masaryk Station Development, postaví nové budovy v místech nepoužívaných kolejí a ubytoven směrem do ulice Na Florenci.

V dlouhodobém časovém horizontu se pak počítá s úplným zrušením železničního provozu v místech nynějšího nádraží. To je však otázka několika desítek let. Podle Taberyho soukromého odhadu nejméně 40 let. Jeho kolega ze stejného odboru Karel Hejtmánek si přitom zažertoval, že kdyby byli všude rozumní lidé, dalo by se to stihnout za deset let.

Zrušené nádraží by poté mohl nahradit tunel. Varianta s tunelem vyplynula ze studie, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy. Jak se píše v materiálech magistrátu, podoba projektu „není ještě definitivně stabilizována a byla zatím předmětem ověřování“. Tunel by vedl z Karlína na Smíchov se zastávkami Opera a Karlovo náměstí.

Masarykovo nádraží se stalo v posledních týdnech středem pozornosti. Počátkem srpna pražští radní schválili změny územního plánu, které umožní v místech nádraží stavět. Změny musí ještě v polovině září schválit zastupitelstvo. Za zachování provozu na nádraží se postavili například středočeští starostové.