Karlova Univerzita patří mezi 500 nejlepších vysokých škol

Praha - České školy se neumístily příliš dobře v prestižním žebříčku nejlepších vysokých škol sestavovaným každoročně Institutem vyššího vzdělávání při Univerzitě Jiao Tong v Šanghaji. V seznamu 500 pracovišť se umístila pouze pražská Univerzita Karlova, a to na 81. - 123. místě v Evropě a na 203. - 304. místě celosvětově.

Institut zohledňuje celou řadu kritérií: kvalitu vzdělávání, kvalitu zaměstnanců, výsledky výzkumu a celkový výkon školy v poměru k velikosti instituce. V potaz jsou tak brány publikace v odborných časopisech, vědecká ocenění, citační index akademických pracovníků apod. V první dvacítce se umístily pouze vysoké školy v USA, Velké Británii a Japonsku, americké instituce zde přitom mají hned 17 zástupců. Na prvních třech místech se v seznamu objevují Harvard, Stanford a kalifornská Univerzita v Berkeley.

Stínový ministr školství Jiří Havel (ČSSD) však nechápe výsledek českých škol negativně. Umístění v prvních třech stovkách z celkového počtu osmnáct tisíc univerzit není podle něj špatné, zvláště když vezmeme v úvahu, že z hlediska financování na jednoho studenta se Česká republika umisťuje někde mezi osmi a devíti tisíci.

Petr Fiala, rektor Masarykovy univerzityv Brně, dodává: „Žebříčky ve světě slouží spíše k tomu, aby se v obrovské nabídce vysokých škol orientovala veřejnost, pro univerzity je to pak do určité míry zpětná vazba. Debata o kvalitách vysokých škol a jejich konkurenceschopnosti ale nemůže být omezována pouze na ně.” Jde totiž také o to, jaké cíle si stát ve své vysokoškolské politice klade. Některé vysoké školy se soustřeďují spíše na pedagogickou činnost, jiné provádějí výzkum, a jsou v tomto smyslu v žebříčcích úspěšnější.

Odborníci se také shodují na tom, že problémem českého vysokého školství je plošné udělování dotací bez ohledu na výsledky jednotlivých pracovišť. V současnosti se však chystá reforma a již několik let probíhá debata. Petr Matějů, ředitel Analytického oddělení ministerstva školství vidí současný vývoj pozitivně: „Začínáme se dostávat do vzájemné shody ohledně základních parametrů plánované reformy. Je možné, že se ji do roka podaří realizovat.”