Slovensko debatuje o bezpečnosti přepravy dálkovými autobusy

Bratislava/Praha - Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvatsku, při které zahynulo čtrnáct lidí, rozpoutala debatu o bezpečnosti dopravy dálkovými autobusy. Slovensko si připomíná oběti a ve veřejné debatě se snaží přijít na to, zda se dá podobným událostem pro příště zabránit a kdo je za tuto tragédii na vině.

Slovenské televize a rozhlas vypustily ze svých programů některé zábavné pořady a zařadily speciální pořady k uctění obětí. Košice vyhlásily státní smutek a otevřely kondolenční místnost.

Slovenská veřejnost debatuje o tom, zda se tragédii dalo zabránit, a jestli se podobné autobusové nehody budou i nadále opakovat. Podle zpravodaje České televize Ladislava Kerekeše nepatří autobusy k nejbezpečnějším vozidlům na silnicích. „Žádný není úplně bezpečný. Cestující se chtějí dívat ven přes velká skleněná okna,“ vysvětluje Kerekeš. Pak není možné, aby zůstaly pohromadě při nárazu ve veliké rychlosti.

Bezpečnost autobusového vozového parku v SR a ČR

Rozdíl bezpečnosti samozřejmě podstatně ovlivňuje kvalita a stáří autobusu. Česká i Slovenská republika mají autobusové parky na porovnatelné úrovni. „Řekl bych, že i když je situace podobná, tak autobusy v Česku mají trochu lepší kvalitu,“ tvrdí prezident Svazu českých dopravců Jaroslav Hanák.

„Nevýhodou ovšem je, že za posledních pět let zestárl český vozový park z deseti a půl let na patnáct,“ konstatuje Hanák. To samozřejmě bezpečnost snižuje. Na vině jsou především dovozy ojetých autobusů ze zahraničí. Tedy zákon, který umožňuje dovoz starých osobních aut a autobusů. „Z České republiky se pak zbytečně stává vrakoviště,“ dodává.