Bursík navrhne, aby úřady ročně nakoupily tisíc ekologických vozů

Praha - České úřady by měly od příštího začít nakupovat 1000 vozů s nízkými emisemi. Od příštího roku by tak měly mít ekologičtější přístup k obnově svého vozového parku. Navrhuje to pětiletý program obměny vozového parku veřejné správy za "čistá" vozidla, který ve středu předloží vládě ministr životního prostředí Martin Bursík. Plán se týká osobních a lehkých užitkových automobilů. Realizace programu nebude mít podle důvodové zprávy, kterou má k dispozici, zásadní vliv na státní rozpočet.

„Pořizovaná vozidla nebudou výrazně dražší než standardní automobily, provozem těchto vozidel bude dosaženo úspor v pohonných hmotách, a tím i provozních nákladů. Dojde také ke snížení externích nákladů způsobených emisemi oxidu uhličitého a znečišťujícími látkami rizikovými z hlediska zdraví obyvatel,“ uvádí.

Čtvrtina aut využívaných úřady by měla být ekologická

Cílem programu je dosažení alespoň čtvrtinového podílu „čistých“ vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy k 1. lednu 2014. Pro orgány samosprávy může být obměna pouze doporučena, uvádí v předloze ministerstvo. Státní úřady by podle Bursíka měly jít příkladem, aby nákupem pro svoji potřebu povzbudily trh s „čistými“ vozidly a aby tak tímto přístupem deklarovaly zájem na zlepšování ochrany životního prostředí.

Již v příštím roce by měl nákup ekologičtějších aut státními úřady snížit emise CO2 o 379 tun a uspořit 154.000 litrů benzinu a motorové nafty.

Podle zástupců ministerstva je současná nabídka ekologických vozů v Česku dostatečná. Celkově je na trhu v nabídce prodejců přes 140 typů aut, která v jednotlivých výkonových kategoriích splňují požadované parametry. Jako příklad nabídky domácích výrobců materiál uvádí například dieselovou Škodu Fabii GreenLine s emisemi CO2 110 g/km nebo Octavii FlexFuel, která spaluje směs biolihu a benzinu.

Nejvíce rozšířenou kategorií nakupovaných nebo pronajímaných čistých vozidel s podílem 80 procent mají být vozy o výkonu do 60 kW a emisemi CO2 maximálně 135 g/km u zážehových respektive 120 g/km u vznětových motorů.