Strojvůdci a dráhy se navzájem obviňují kvůli možnému střetu vlaků v Bohuňovicích

Bohuňovice - Za strojvůdce, který málem zavinil srážku vlaků minulý týden na Olomoucku, se postavili jeho kolegové. Podle nich za mimořádnou situaci může i výpravčí ve stanici Bohuňovice a napjatá atmosféra v Českých drahách. Drážní inspekce i České dráhy ale pochybení jiných osob nebo technického zařízení odmítají.

Podle dosavadního vyšetřování za nebezpečnou situaci může strojvůdce osobního vlaku, který přehlédl znamení stůj. Jeho kolegové se ale domnívají, že na přijíždějící vlak ho měl upozornit také výpravčí ve stanici. „Strojvedoucímu v Bohuňovicích nebylo řečeno, že proti němu jede nákladní vlak,“ tvrdí předseda federace strojvůdců Šumperk Emil Kania.

Podle mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusáta ale nebylo v této situaci potřeba, aby výpravčí informoval strojvůdce o tom, že nákladní vlak jede. „Na červenou se nechodí na přechodu, ani nejezdí přes křižovatku ani na dráze. Přes to nejede vlak,“ dodal mluvčí Českých drah Ondřej Kubala

Zabránit srážce měl i výpravčí ve stanici, který ihned po rozjetí osobního vlaku použil takzvaný generální stop - radiový signál, kterým okamžitě zastavil provoz v dosahu. Strojvůdce ale zabrzdil jen díky tomu, že viděl vlak proti sobě na stejné koleji. „Je to dieselová lokomotiva, ta generální stop nemá, je tam jenom vysílačka, kdy jsem spojen s výpravčím. Tam k žádné komunikaci nedošlo,“ řekl strojvedoucí nákladního vlaku Jaroslav Lužný.

Špatná komunikace

Podle strojvůdců mohlo dojít na začátku října k tragédii jen proto, že výpravčí a strojvůdci nespolupracují. Vloni byla navíc zrušena funkce výpravčího ve stanici, a strojvedoucí se tak řídí pouze podle semaforů a značek. Strojvůdci nechtějí vinit za mimořádnou situaci v Bohuňovicích nikoho dalšího a přiznávají pochybení svého kolegy. Upozorňují však na možnost selhání lidského faktoru, který by mohl příště skončit tragicky.

Srážka dvou vlaků se málem stala ve středu 1. října, kdy strojvůdce osobního vlaku jedoucího do Olomouce přehlédl signál na návěstidle a vjel na kolej, po které se do stanice blížil nákladní vlak. Vlaky stihly zastavit jen asi 400 metrů do sebe.