Železniční koridor je prioritou pro rozvoj Plzeňska a Bavorska

Plzeň - Stavbu odbočné větve III. železničího koridoru Donau Moldau Bahn z Plzně do Furth im Wald budou prosazovat Plzeňský kraj, Horní Falcko a krajské hospodářské komory z Plzně a Řezna. Dvoukolejná trať má zkrátit cestu mezi Prahou a Mnichovem ze 6,5 na 3,5 hodiny, uvedl krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš. Hnacím motorem budou hospodářské komory, které v nové linii vidí šanci na výrazné posílení ekonomik obou regionů.

„Dalšími prioritami obou zemí jsou stavby dvou silnic první třídy z Plzně přes Domažlice na Furth im Wald a přes Klatovy na Bayerisch Eisenstein,“ dodal. Tyto tři linie jsou ideou přeshraničního konceptu dopravy, který představily východní Bavorsko a Plzeňský kraj. Uvedené silnice by si vyžádaly každá zhruba pět miliard korun. Trasa mezi Plzní a Domažlicemi by mohla vzniknout v nové stopě, studie se připravuje.

Horní Falcko, Dolní Bavorsko a Plzeňský kraj, respektive jejich hospodářské komory, nyní sjednotí požadavky obou stran, které budou vlády na německé straně a kraj v Česku „protlačovat“ do rozpočtů centrálních míst. „Získali jsme z evropského programu přeshraniční spolupráce Cíl přes 2,8 milionu eur (asi 70 milionů Kč) na tříletou přípravu devíti společných projektů nazvaných My jsme Evropa. Dopravní koncepce je jedním z nich,“ řekl šéf Hospodářské komory Plzeňského kraje Zdeněk Mužík. Podle něj je problémem, že se akce nemohou rozjet, protože ministerstvo pro místní rozvoj vydá místo v červnu až nyní pravidla čerpání peněz.

„Všechny projekty výrazně podpoří hospodářskou aktivitu obou oblastí, tedy výměnu zboží, cestovní ruch a pohyb pracovních sil,“ řekl Mužík. Podle Jaroše je jejich severní část dostatečně dopravně obsloužena, na české straně dálnicí D5 a do tří let dokončeným železničním koridorem mezi Plzní - Chebem a Schirdingem. Budou se proto soustředit do jižní části, kde schází kapacitní spojení silniční i železniční.

Plzeňský kraj bude podle Jaroše tlačit na vládu i ministerstvo dopravy. Také Bavorsko příští rok stanoví, jaké silnice podpoří. IHK (průmyslová a obchodní komora) bude klást důraz na přeshraniční linie. Podle Richarda Brunner z IHK Řezno má velkou šanci železniční koridor do Mnichova, tedy nová elektrifikovaná trať pro rychlost od 200 km/hod. Železnice bude schopna přepravovat kontejnery do přístavu v Řezně a Deggendorfu.

Brunner, Jaroš i Mužík dodali, že budou společně usilovat o vybudování nákladního letiště v Líních u Plzně, odkud odešla armáda před deseti lety.