Nejrychlejší lokomotiva Taurus vyrazila z Prahy

Praha – V čele ranního expresu vyrazila dnes poprvé z Prahy do Brna lokomotiva Rakouských spolkových drah známá jako Taurus. Ačkoli tyto stroje dokáží jezdit až 230kilometrovou rychlostí, podle Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení Českých drah bude jejím hlavním přínosem na českých železnicích odstranění zdlouhavých výměn lokomotiv na hranicích. Taurusy budou na lince jezdit zatím jen do 11. listopadu v rámci výcviku 36 strojvedoucích z pražského depa. S definitivním nasazením moderních lokomotiv počítají dráhy až od 14. prosince.

„Tato lokomotiva je třísystémová, to znamená, že může jezdit na rakouském systému a zároveň i našich dvou českých systémech a přejít i do Německa na další systém, který je stejný jako rakouský,“ doplňuje ředitel Odboru kolejových vozidel Českých drah Jan Paroubek.

Nová lokomotiva od Siemensu má znamenat klíčovou změnu pro české strojvedoucí. „Jsou pro strojvedoucí uživatelsky příznivé, přátelské, takže je to takový posun vpřed,“ dodává Paroubek.

Na brněnských expresech, na které České dráhy posílají staré vozy z přelomu 70. a 80. let s rychlostí omezenou na 140 km/h, nemůže lokomotiva, již Rakouské spolkové dráhy označují jako 1216, předvést své schopnosti. Pro Taurusy je také limitující česká železniční infrastruktura, nejrychlejší úseky dnes vlakům umožňují jezdit rychlostí 160 km/h. „Pokud by byl úsek, kde by se dalo jezdit 200 kilometrů v hodině, tak samozřejmě tato lokomotiva těch 200 umí a se soupravou vagonů na 200 kilometrů může jezdit i rychleji,“ uvádí Petr Šťáhlavský.

České dráhy ovšem v budoucnosti s Taurusy pronajímanými od Rakušanů počítají jenom omezeně. Plzeňská společnost Škoda s ročním zpožděním začala vyrábět lokomotivy určené Českým drahám. Ty mají mít podobné parametry jako Taurusy (které ovšem jejich výrobce Siemens nazývá Eurosprinter). Štáhlavský předpokládá, že by tyto nové stroje mohly mezistátní vlaky z Česka do Rakouska a Německa vozit „půl na půl“.

Taurus drží světový rekord v rychlosti mezi sériově vyráběnými
lokomotivami. Při testech na vysokorychlostní trati mezi Mnichovem a Norimberkem dosáhl rychlosti 357 kilometrů v hodině. Nejvyšší provozní rychlost je 230 kilometrů za hodinu; nejmodernější tratě v ČR však umožňují maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.