V roce 2009 se dálniční síť v Česku prodlouží o dalších 53 km

Praha - Řidiči budou moci v příštím roce využít 53 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, přičemž nejdelší úseky budou zprovozněny na dálnici D1 mezi Olomoucí a Ostravou. Za rok 2008 se dálniční síť prodloužila o 47 kilometrů, vyplývá to z materiálů Ředitelství silnic a dálnic. Přestože přibyde dálnic víc než letos, rozpočet na jejich výstavbu bude příští rok nižší.

Dálniční výstavba nyní zažívá v České republice nebývalý rozvoj. „Celkem je ve výstavbě 214 kilometrů dálnic, což nemá v minulosti obdoby,“ uvedl zástupce ŘSD Jan Hoření. Kromě D1 směrem do Polska se staví především dálniční obchvat kolem Prahy, karlovarská rychlostní silnice R6 nebo jihočeská dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic.

V letošním plánu „stříhání pásek“ na dálnicích zbývá téměř patnáctikilometrový úsek D1 z Lipníka nad Bečvou do Bělotína, dvoukilometrové dálniční napojení R48 tamtéž, těsně před Vánocemi bude zprovozněných deset kilometrů z Prahy do Pavlova na karlovarské silnici R6. Příští rok se otevřou první nové dálniční úseky v září na R6 a chomutovské R7.

Stavby dálnic z velké čáti platí EU

Výstavbu dálnic a rychlostních silnic financují z velké části fondy Evropské unie. Rozpočet SFDI počítá příští rok s 36 miliardami Kč z EU, tedy zhruba o čtyři miliardy více než letos. Naopak český stát svůj příspěvek do fondu oproti letošku výrazně omezí, ze 45 na méně než 38 miliard Kč. To může ohrozit některé stavby, například údržbu mostů.

Česká republika má nyní přes 1000 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, což je zhruba polovina plánované základní dálniční sítě. Ta by mohla být podle odhadů ŘSD hotova kolem roku 2020.