Kvůli novým poplatkům je přetížen registr vozidel

Praha - Aby nemuseli platit poplatek, vydávají se do registru motorových vozidel lidé, kteří chtějí změnit registraci staršího auta. V novém roce totiž budou muset za starší vozidla platit poplatky odvozené od emisní normy, kterou splňuje jejich motor. Ačkoli byla legislativa, podle které je nutno platit za převod starších vozidel, schválena již dávno, řada lidí nechala registraci automobilu na poslední chvíli. Čtyři pražské pobočky registru motorových vozidel jsou proto přetíženy.

Odloučené pracoviště registru motorových vozidel v Praze-Bohdalci je plné řidičů, kteří si chtějí nově zaregistrovat auto. Ředitel pobočky Milan Tůma řekl České televizi, že krátce po osmé hodině – tj. zhruba dvacet minut po zahájení dnešního provozu – byly vydány pořadové lístky na celý den. Těch je čtyři sta. Možné je také zarezervovat si návštěvu na internetu.

Neschopnost byrokratů nebo lehkomyslnost řidičů?

„Fronta, když jsem sem přišel, byla zhruba 200 metrů, na mě přišlo pořadové číslo 219. Byl jsem tady opravdu velmi brzy ráno,“ řekl Václav Hubička, jenž přišel na úřad odhlásit auto, které prodal.

Lidé, kteří čekají na registraci vozidla, nezřídka stráví na úřadě celý den. Většinou to považují za benevolenci byrokratů. Podle úředníků ale situaci způsobili sami řidiči, kteří v novém roce nechtějí platit daň za převod auta, zároveň ale odkládali cestu na registr vozidel na poslední chvíli.

Registry mají dlouhodobě problém zvládat žádosti majitelů aut, také kvůli stále vzrůstajícímu počtu aut přivezených do Česka ze zahraničí, které se u nás musí zaevidovat. Před koncem roku je ale nápor ještě větší.

Podle pražského magistrátu fronty na registru ovlivnily také pojišťovny. Za nepřihlášení vozidla nebo nezaplacení povinného ručení budou nově řidiči platit za každý den pokutu.

Čtyři pražské pobočky registru jsou přeplněné

Stejná situace jako v Bohdalci je i v dalších pražských pobočkách registru motorových vozidel. Ty jsou na Jarově, ve Vysočanech a Stodůlkách. Ve Vysočanech a Stodůlkách je otevřeno zhruba od sedmi ráno do osmi večer, ve zbylých dvou pracovištích pracují úředníci pouze do patnácti nebo sedmnácti hodin, v pátek je navíc zavřeno.

Fronty jsou i na registru v Ostravě

Na ostravském magistrátu lidé čekají zhruba hodinu. Nejhorší situace bývá dopoledne a potom od 16:00.

Běžně úředníci odbaví za jedno dopoledne asi dvě stovky lidí. A čekací doba je prý někdy i pouhých deset minut.

„V průběhu dnešního dopoledne se na přepážkách evidence silničních vozidel objevilo zhruba 300 klientů, ale čekací lhůta nebyla zase až tak dlouhá, že by klienti odcházeli nespokojeni,“ uvedla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.
 
V novém roce zaplatí nejvíce majitelé aut bez katalyzátorů 

Poplatek se týká motorových vozidel nesplňujících normu EURO 3 nebo 4, která se majitelé rozhodli přeregistrovat včetně starších automobilů dovezených ze zahraničí. Nejvíce – deset tisíc korun – zaplatí majitelé vozů bez katalyzátoru. Za vozidla splňující normu EURO 1 zaplatí noví majitelé pět tisíc a za auta, jejichž motor vypouští emise podle normy EURO 2, tři tisíce.

Nejnovější auta, za která se platí některý z nových ekologických poplatků, byla vyrobena v roce 2000. Vláda si od nových poplatků slibuje, že ze silnic zmizí auta, která znečišťují ovzduší nejvíc ze všech. Jejich cena se totiž většinou pohybuje kolem deseti tisíc korun, stejnou částku bude po Novém roce stát i jejich převod.

Poplatky za registraci vozidel od 1. ledna 2009
Zdroj: ČT24/MŽP