Asociace krajů chce rozšířit mýtné i na silnice nižších tříd

Brno - Asociace krajů chce po zavedení mýtného na dálnicích, rychlostních silnicích a části silnic I. tříd zpoplatnit i silnice II. a III. tříd, které kraje spravují. Snaží se tak zabránit tomu, aby část řidičů kamionů nevyužívala právě nezpoplatněné silnice nižších tříd, vyhýbala se tak poplatkům a silnice nižších tříd poškozovala. "Budeme požadovat také okamžité zavedení měření hmotnosti kamionů na těchto komunikacích," řekl dnes novinářům 1. místopředseda Asociace krajů a hejtman Pardubického kraje Radko Martínek (ČSSD).

„Teď se soustředíme především na zavedení mýtného pro malé nákladní vozy, návrh zákona je nyní ve sněmovně,“ řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Otázku rozšiřování systému na silnice nižších tříd bude podle něj řešit až nové vedení ministerstva v čele s nastupujícím ministrem Petrem Bendlem (ODS).

Na mýtném se loni vybralo 6,14 miliardy korun

Bendlovo vyjádření se dnes nepodařilo sehnat, nicméně v minulosti se nový ministr ještě jako středočeský hejtman rozšíření mýtného zastával. Jako důvod uváděl především objíždění zpoplatněných úseků dálnic a silnic po trasách bez mýtného systému. Odcházející ministr Aleš Řebíček (ODS) se ke zpoplatnění „okresek“ stavěl spíše chladně.

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Loni za elektronické mýtné zaplatili automobiloví dopravci celkem 6,14 miliardy korun, o 578 milionů korun více než předloni.

Záměrem ministerstva dopravy je rozšířit povinnost i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny; zamýšlený termín 1. leden letošního roku se však kvůli legislativnímu procesu nestihl. Jako nejpravděpodobnější další termíny rozšíření mýtného připadají v úvahu polovina letošního roku nebo začátek roku 2010.

Hejtmani také jednali o dotaci ČD

Kraje zaplatí Českým drahám za ztrátu v regionální železniční dopravě o šest procent více než loni, což odpovídá loňské průměrné inflaci. Zbývající částku, kterou požadují ČD a jež v součtu všech krajů činí 3,2 miliardy Kč, by měl zaplatit stát formou účelové dotace. Řekl to hejtman Pardubického kraje Radko Martínek (ČSSD). Loni kraje ČD uhradily asi 4,6 miliardy Kč.

Českým drahám chybí každoročně na provoz regionálních vlaků zhruba tři miliardy korun. Výpadky dráhy ještě předloni financovaly z peněz nákladní dopravy, to však vyčleněním výdělečné nákladní přepravy do samostatné společnosti ČD Cargo na konci roku 2007 skončilo.