ŘSD chce vypsat tendry na R52, stavět se začne za rok

Brno - Do konce letošního roku chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získat územní rozhodnutí na dvě ze tří etap rychlostní silnice R52 z Pohořelic do Mikulova. Ještě letos plánuje také vypsat první dva tendry na její přípravu. Kontroverzní stavba, která má po napojení na rakouskou dálnici A5 vytvořit čtyřproudové spojení Brna s Vídní, by mohla začít v roce 2010 a skončit o čtyři roky později, uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Mezivládní dohodu Česka a Rakouska o dálničním spojení podepsaly obě strany v pátek, od prvního vládního usnesení o stavbě uběhlo téměř deset let.

„Počítáme s tím, že nejdříve bude vydáno územní rozhodnutí na první úsek Pohořelice - Ivaň, kde jsou přípravy nejdál. Následovat bude třetí úsek stavby Perná - státní hranice u Mikulova. Největší problémy při projednávání územního rozhodnutí nás čekají na prostředním úseku Ivaň - Perná, kde silnice protíná Novomlýnské nádrže. Tam předpokládáme, že územní rozhodnutí získáme až příští rok,“ řekl Brunclík.

Rakouský Parlament už v roce 1999 novelou zákona rozhodl vést dálnici A5 na Mikulov, na české straně se několik let vedly spory o to, zda rozšířit stávající silnici I/52 z Brna do Mikulova, či využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice. Variantu přes Břeclav dlouhodobě prosazují ekologové a Strana zelených, kteří se bojí poškození přírody u Novomlýnských nádrží a Chráněné krajinné oblasti Pálava. Ministerstvo dopravy a Jihomoravský kraj naopak léta připravovaly trasu přes Mikulov, která je podle nich levnější a přírodě uškodí méně než stavba úplně nové silnice u Břeclavi. Silnice R52, která má spojit Brno s Vídní, patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám na jihu Moravy.

Přípravy R52 provází od počátku řada sporů a žalob. Zatím poslední a nejdůležitější nyní projednává Nejvyšší správní soud v Brně. Má posoudit, zda byl územní plán Břeclavska, ve kterém je koridor R52 vyznačen, schválen podle zákona. Krajská radní Anna Procházková očekává, že soud pochybení neshledá. „Stížnosti šly nejdřív na ministerstvo vnitra, protože jsme údajně nejednali v souladu se zákonem o krajích. Šetřilo to i ministerstvo pro místní rozvoj, zda nedošlo k procesnímu pochybení. Podle obou resortů i dalších dotčených orgánů státní správy je vše v pořádku, takže doufám, že Nejvyšší správní soud tohle potvrdí,“ uvedla.

V případě, že soud územní plán Břeclavska zruší, mohou územní řízení stavby postupovat podle platných územních plánů obcí, přes jejichž katastr silnice prochází.

Trasa na Mikulov počítá s tím, že se až k rakouským hranicím prodlouží čtyřproudová R52 vedoucí z Brna. Ta nyní končí u Pohořelic, odkud pokračuje v každém směru jen jeden pruh. Podle plánů kraje by propojení mohlo být dokončeno v roce 2014. Moravská část silnice by měla stát asi deset miliard korun.

Loni vydala vláda usnesení, podle kterého se budou stavět obě varianty. Pro Rakušany je podle velvyslance ČR v Rakousku Jana Koukala prioritou dálnice A5 na Mikulov a případné propojení obou zemí u Břeclavi zatím nemá politickou ani veřejnou podporu.

Rakouská A5 i česká R52 jsou součástí plánované transevropské dopravní sítě, známé pod zkratkou TEN-T.