České dráhy nevypravují vlaky adekvátní kvality

Praha -  Od loňského roku se v jízdním řádu Českých drah zdvojnásobil počet vlaků tak zvané vyšší kvality. Na provozování tolika linek však chybí Českým drahám dostatek komfortních vozů, a tak nasazují ty starší, byť renovované. I tady jsou ale potíže, opravy se protahují a cestující nejsou přepravováni vozy odpovídající kvality.

Často jsou nasazovány staré vagóny s koženkovými sedačkami, neudržovanými toaletami, pomalovaným interiérem a nepříliš funkčním topením. Pokud ale dojdou i tyto vozy, nasazuje dopravce ze záloh dokonce i lehátkové vagóny upravené pro jízdu vsedě. „Ten standard absolutně neodpovídá, ale pro nás je v ten okamžik důležitější než nedat žádný vůz dát aspoň takovýto vůz, abychom cestující a zákazníky odvezli,“ vysvětluje mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Ministerstvo dopravy objednalo na letošní rok od Českých drah navýšení spojů kategorie Eurocity. Oproti loňským dvaatřiceti vlakům jich letos jezdí čtyřiapadesát. Dopravce nemá peníze na nové vagóny, a tak rekonstruuje stávající. Dodavatel ale neplní termín opravy a místo vozů, které už měly být v provozu, dráhy sahají do zásob. „Mezi Prahou, Ostravou a Žilinou lze potkat vozy vyrobené v 70. letech. Ty jsou na konci své životnosti,“ rozhořčuje se redaktor Zelpage.cz Juraj Kováč.

Dráhy tvrdí, že po rekonstruující firmě budou vymáhat jak smluvní pokutu, tak náhradu škody. Zatím na krizovou situaci reagují také degradováním dvou vlaků - spoj Fatra z Žiliny do Prahy (viz obrázek) a spolu s ním vlak Odra na stejné relaci přeřazují z prestižní kategorie Eurocity do nižší úrovně expresu.