Poslanci žádají ministerstvo dopravy, aby prověřilo hospodaření ČD

Praha – Ministerstvo dopravy by mělo prověřit hospodaření Českých drah. Požádali o to poslanci, kterým se nelíbí způsob, jakým majoritní český železniční propaguje své služby v době, kdy se potýká s výraznými finančními ztrátami a žádá kraje, aby mu výrazně navýšily dotace na základní dopravní obslužnost. Na problematický marketing ČD upozornil na podzim časopis Týden. Dráhy podle něj například vyplatily za marketingové služby 27 milionů korun jedné živnostnici z Prahy, která s ČD neměla žádnou smlouvu.

K prověření marketingu ČD dnes vyzval předseda poslaneckého klubu ČSSD a stínový ministr financí Bohuslav Sobotka. Poukázal například na to, že dráhy v minulosti sponzorovaly dva filmy režiséra Filipa Renče. Zmínil se také o inzerci Českých drah v časopisu 51PRO, údajně blízkém ODS.

„Ministr tu situaci nechá neprodleně prověřit,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka. Ministr dopravy Petr Bendl podle něj zadá vypracování analýzy, aby se dozvěděl, „jak to s těmi marketingovými aktivitami drah přesně je“.

Marketingové aktivity ČD vyšetřuje i policie

Podle Týdne se marketingem a sponzorskými aktivitami Českých drah nezabývají jen poslanci resp. ministerstvo, ale také protikorupční policie. Tu zajímá celé účetnictví komunikačního odboru ČD, odkud ročně odejde téměř 200 milionů korun. Týden upozornil na to, že peníze tohoto odboru mizely ve firmách, které jsou podivně propojené a se kterými ČD již v minulosti uzavíraly podezřelé obchody.

ČD utrácí miliardy na vozový park jinak, než má

České dráhy zároveň použily dvanáct miliard, které loni dostaly od vlády, v rozporu s původním určením. S informací přišel týdeník Ekonom. Miliardy, které byly podle státu kompenzací za majetek, jež musely ČD odevzdat Správě železniční dopravní cesty, byly účelově vázázny na obnovu vozového parku.

Podle Ekonomu je ale dráhy vložily do pokrytí provozní ztráty – dvě miliardy ze státní dotace použily na úhradu provozních nákladů a dalšími 1,8 miliardy zaplatily ČD dluh vůči SŽDC. Do vozidel investovaly ČD 4,5 miliardy, z původních dvanácti miliard tak zbývá Českým drahám k dnešnímu dni už jenom 3,6 miliardy, píše Ekonom.