Z Prahy do Mnichova má vést vysokorychlostní trať

Praha - Nová vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést z Prahy do Mnichova. Memorandum o společném postupu při její přípravě koncem března podepíší zástupci České republiky a Německa. Na diskusním setkání týdeníku Euro o budoucnosti dopravy to dnes řekl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.

V poslední době je tato trať už druhou mezinárodní vysokorychlostní tratí, která se plánuje postavit. První memorandum podepsal minulý týden ministr dopravy Petr Bendl se saským premiérem Stanislawem Tillichem. Politici tak podpořili projekt rychlostního koridoru Praha - Drážďany - Berlín. Oba záměry má zastřešit právě březnové prohlášení na celostátní úrovni.

„V tuto chvíli se s výstavbou vysokorychlostních tratí počítá od roku 2016, velmi bude záležet na množství disponibilních financí,“ řekl Šlegr. Vysokorychlostní trať směrem na Mnichov podle něj využije část současného kolejiště, z větší části se ale postaví takzvaně na zelené louce.

Konkrétní termíny budou v březnu

Součástí tratě bude i tunel z Prahy do Berouna. „Tunel do Berouna je nezbytná podmínka,“ řekl Šlegr. Výhledově pak má jít o dvě trati, jednu do Mnichova a druhou do Norimberku.

Březnové usnesení nemá být údajně pouhou politickou proklamací, nýbrž má obsahovat již konkrétní termíny a úkoly pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Ještě letos vznikne česko-německá pracovní skupina, která má na začátku roku předložit zprávu o technických parametrech trati. Jde například o maximální rychlost nebo podobu tratě v Německu.

Vytvoření celoevropské železniční sítě označil dnes šéf SŽDC Jan Komárek za nezbytnou podmínku pro to, aby železnici zcela „nepřeválcovala“ silniční konkurence.