Zelení chtějí v Praze metro D místo „áčka“ do Ruzyně

Praha – Linka A pražského metra by se nemělo prodlužovat na ruzyňské letiště a ušetřené peníze nechť magistrát dá na novou linku D a urychlení výstavby letištní železnice, žádá Strana zelených. V nové tiskové zprávě zelení opět kritizují rozhodnutí spojit centrum Prahy s letištěm jak železnicí tak metrem A na úkor výstavby nové linky D. Podzemní dráha z Dejvic přes Motol do Ruzyně má stát zhruba 40 miliard korun a podobně drahé má být vybudování trasy D, která ovšem jde z větší části souběžně s dnešním metrem C. Zelení nyní poukazují na to, že souběžná trasa bude potřeba při plánované rekonstrukci Nuselského mostu, která výrazně omezí provoz na "céčku".

Provoz prodlouženého metra A bude podle SZ ročně stát přibližně půl miliardy korun, náklady na železnici vyjdou na 300 milionů korun. „Kromě nižších nákladů a rychlejší realizace má železnice oproti metru při obsluze letiště i další výhody, například kratší jízdní dobu nebo větší komfort pro cestující,“ tvrdí zelení v tiskové zprávě.

Zelení by dali před dostavbou trasy A přednost vybudování zcela nové trasy D, o níž se mluví už řadu let. Zatím na ni ale nejsou peníze. Podle zelených ale už nyní trasa D chybí.

„Situace obslužnosti veřejnou dopravou na Praze 4 a 12, kde žijí statisíce obyvatel odkázaných zejména na autobusovou dopravu, je kritická,“ tvrdí pražská zastupitelka zelených Zuzana Drhová. Podle ní navíc v budoucnosti ztíží situaci oprava Nuselského mostu, která zřejmě omezí fungování metra na trase C. Peníze ušetřené na spojení centra s Ruzyní by tak mohly jít právě na výstavbu nové trasy.

V případě dostavby trasy A by mohli cestující na trase dlouhé 14 kilometrů využívat stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol, Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Letiště Ruzyně. Praha bude chtít na výstavbu příspěvek z Evropské unie. V tomto rozpočtovém období, do roku 2013, by mohl být asi sedm miliard korun.