Bendl zrušil tendr na údržbu kolejí za 36 miliard

Praha - Ministr dopravy Petr Bendl zrušil soutěž, kterou na údržbu kolejí v lednu vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Hodnota zakázky na osm let měla být 36 miliard korun, lhůta pro podání nabídek běžela do 16. března. Bendl dal pokyn na zrušení tendru generálnímu řediteli SŽDC Janu Komárkovi. Správa železniční dopravní cesty měla péči o koleje a 4 000 zaměstnanců převést na soukromou firmu. Tendr vyhlásil Bendlův předchůdce Aleš Řebíček.

„Je zde nejistota, zda vítěz může obsáhnout celý objem prací na území celé České republiky,“ uvedl Bendl. Jeho úřad si nyní představuje spíše rozdělení správy dopravní cesty mezi více firem, a to na kratší dobu. Zároveň se mu nelíbily některé součásti zakázky, které už nebylo možné změnit. „Možná bych některé parametry výběrového řízení nastavil jinak, a protože bych za to nesl plnou odpovědnost, rozhodl jsem se výběrové řízení zrušit,“ řekl Bendl.

Tendr se nelíbil ani odborům

Podle ministra byl problém také v tom, že výběrové řízení neřešilo bezpečnost na železnici například v případě havárie. Odbory zase kritizovaly, že měly do vítězné firmy přejít čtyři tisíce zaměstnanců.

Ministr dopravy dal dnes pokyn generálnímu řediteli SŽDC Janu Komárkovi, aby tendr zrušil. Stát by se tak mělo nejpozději zítra. Komárek se nehodlá ministrově vůli vzpírat, k Bendlovu rozhodnutí se postavil neutrálně: „Názorů byla celá řada, ta řešení mají určité výhody i nevýhody, je potřeba se nad tím znovu zamyslet.“

Řebíčkovi se rozhodnutí nelíbí

Exministr Aleš Řebíček, během jehož úřadování byla soutěž vypsána, považuje Bendlův tah za nevyužití „velké příležitosti pro dosažení významných úspor a zkvalitnění činnosti při údržbě“.

„Rok a půl trvající jednání za přispění a konzultace s železničními odbory i odbornými zástupci opozice přinesla vydefinování jasné hranice mezi soukromým poskytovatelem a státem,“ uvedl Řebíček. Zároveň ale vyjádřil pro Bendla pochopení vzhledem k tomu, že ten nemohl být u jednání od počátku.

Výběrové řízení vypsala SŽDC 8. ledna, uzavřeno mělo být do konce června. Podle plánů SŽDC měla péči o koleje a 4 000 zaměstnanců převzít soukromá firma. SŽDC si od toho slibovala větší efektivitu práce. Bendl se o možnosti zrušení tendru vyjádřil už počátkem března i v Otázkách Václava Moravce. Výše zakázky byla podle Bendla příliš velká. Nápad se nelíbil ani Odborovému sdružení železničářů, které jej označilo za jeden z důvodů možné stávky na železnici.

Důvody pro zrušení soutěže
Zdroj: ČT24