Do metra se vrátí turnikety, DPP budou stát přes 2 miliardy

Praha - Náklady na pořízení turniketů v pražském metru vyjdou na 2,16 miliardy korun, další stovky milionů Kč si vyžádá provoz turniketů. Náklady by se však mohly Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) vrátit už za pět let od jejich spuštění. Vyplývá to ze studie, kterou představil ředitel DPP Martin Dvořák. Podnik plánuje instalovat turnikety v příštím roce, v roce 2012 by měly být spuštěny ve všech stanicích.

DPP si na zavedení turniketů bude muset půjčit, ze svých zdrojů není schopen projekt zaplatit. Vedení podniku uvažuje o úvěru od hlavního města, zatím ale neví, zda s tím bude město souhlasit.

Podnik plánuje dvoukřídlé prosklené turnikety vysoké 170 centimetrů. Projekt počítá s dvěma typy turniketů - standardními o šířce 60 centimetrů a rozšířenými o šířce 90 nebo 100 centimetrů pro odbavení cestujících na vozíku, matek s kočárky a podobně. Turnikety budou průchozí z obou stran, směr průchodu bude možné měnit.

Turnikety podle Dvořáka rozpoznají jak klasickou papírovou jízdenku, tak kartu opencard a SMS jízdenku v mobilu. Zařízením podle studie projde 40 až 60 cestujících za minutu.

DPP si od zavedení turniketů slibuje, že se sníží počet černých pasažérů a díky tomu se zvýší výnosy z jízdného. „Budeme moci také přesunout revizory do autobusů a tramvají,“ poznamenal Dvořák. Podle něj se rovněž zvýší bezpečnost cestujících, díky turniketům bude v metru údajně méně bezdomovců a „nepřizpůsobivých“ osob.

Většina členů dopravního výboru s turnikety souhlasí. Podle zastupitele Jiřího Witzanyho (SNK-ED) je ale otevřené metro pro cestující pohodlnější. Witzany místo turniketů navrhuje vyšší pokuty pro černé pasažéry a jejich lepší vymáhání.

Představenstvo DPP už záměr zavést turnikety schválilo. V současné době je téměř hotová dokumentace. V roce 2011 chce podnik spustit část turniketů, o rok později už by měly být v provozu všechny. Původní turnikety byly z pražského metra odstraněny v roce 1985 a nahrazeny označovači lístků.