Podle jízdního řádu jezdilo v únoru více než 93 procent vlaků ČD

Praha - V únoru jezdilo podle jízdního řádu více než 93 procent vlaků Českých drah (ČD). Méně než dvě procenta spojů byla zpožděna o více než 15 minut, informoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že téměř třetina všech zpoždění byla způsobena vnějšími faktory, jako jsou zákroky policie, lékařů nebo nehody.

Podle Šťáhlavského měl na tento výsledek příznivý vliv menší počet výluk Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Z celkového počtu 201 013 vlaků osobní dopravy vypravených v únoru jich včas jelo 184 491, tedy 91,78 procenta. „Po započtení spojů, které jely se zdržením do pěti minut, a tedy podle metodiky mezinárodní železniční unie UIC jsou považovány také za vlaky bez zpoždění, byla tato hodnota 93,63 procenta,“ doplnil Šťáhlavský.

U západoevropských železnic, například v Británii, jsou za vlaky jezdící včas považovány i dálkové spoje, třeba InterCity, které mají zpoždění do deseti minut a v Itálii do 15 minut. „Pokud bychom vzali jejich měřítka, pak bychom splnili jízdní řád na přibližně 95 procent,“ uvedl ředitel Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Miroslav Jasenčák.

V únoru bylo téměř 31 procent zpoždění způsobeno vnějšími vlivy, jako jsou zákroky policie, lékařů, ale také například jako důsledky nehod na přejezdech nebo usmrcení osob v kolejišti. Další časté příčiny zpoždění byly vyvolány závadami na infrastruktuře a vozidlech.

Z analýz podle ČD dále vyplývá, že zhruba 11 procent zpoždění rychlíků a vlaků vyšší kvality způsobilo čekání na přípojný vlak. Nezanedbatelný podíl nepravidelností vzniká za hranicemi u cizích železničních dopravců. U dálkových vlaků tak vznikla čtyři procenta zpoždění. Přepravní, dopravní a provozní důvody způsobily celkem deset procent zpoždění.

Vlaky Českých drah loni přepravily 175,2 milionu cestujících, což je o téměř sedm milionů méně než v roce 2007. Spolu s úbytkem pasažérů trápí dráhy v krajích také nedostatek peněz.