Praha - V únoru jezdilo podle jízdního řádu více než 93 procent vlaků Českých drah (ČD). Méně než dvě procenta spojů byla zpožděna o více než 15 minut, informoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že téměř třetina všech zpoždění byla způsobena vnějšími faktory, jako jsou zákroky policie, lékařů nebo nehody.
Podle jízdního řádu jezdilo v únoru více než 93 procent vlaků ČD
Podle Šťáhlavského měl na tento výsledek příznivý vliv menší počet výluk Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Z celkového počtu 201 013 vlaků osobní dopravy vypravených v únoru jich včas jelo 184 491, tedy 91,78 procenta. „Po započtení spojů, které jely se zdržením do pěti minut, a tedy podle metodiky mezinárodní železniční unie UIC jsou považovány také za vlaky bez zpoždění, byla tato hodnota 93,63 procenta,“ doplnil Šťáhlavský.
U západoevropských železnic, například v Británii, jsou za vlaky jezdící včas považovány i dálkové spoje, třeba InterCity, které mají zpoždění do deseti minut a v Itálii do 15 minut. „Pokud bychom vzali jejich měřítka, pak bychom splnili jízdní řád na přibližně 95 procent,“ uvedl ředitel Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy Miroslav Jasenčák.
V únoru bylo téměř 31 procent zpoždění způsobeno vnějšími vlivy, jako jsou zákroky policie, lékařů, ale také například jako důsledky nehod na přejezdech nebo usmrcení osob v kolejišti. Další časté příčiny zpoždění byly vyvolány závadami na infrastruktuře a vozidlech.
Z analýz podle ČD dále vyplývá, že zhruba 11 procent zpoždění rychlíků a vlaků vyšší kvality způsobilo čekání na přípojný vlak. Nezanedbatelný podíl nepravidelností vzniká za hranicemi u cizích železničních dopravců. U dálkových vlaků tak vznikla čtyři procenta zpoždění. Přepravní, dopravní a provozní důvody způsobily celkem deset procent zpoždění.
Vlaky Českých drah loni přepravily 175,2 milionu cestujících, což je o téměř sedm milionů méně než v roce 2007. Spolu s úbytkem pasažérů trápí dráhy v krajích také nedostatek peněz.