České dráhy chtějí provozovat také autobusy

Praha – Největší český železniční dopravce České dráhy připravuje vznik autobusové divize. Podobně jako je tomu v Rakousku, kde jsou ÖBB zároveň největším železničním i autobusovým dopravcem v zemi, si slibuje, že s minibusy dokáže lépe obsloužit okolí některých lokálek a nabídne i spojení do míst, kam nevedou koleje. Nápad ovšem kritizují stávající autobusoví dopravci. Podle Radima Jančury ze společnosti Student Agency zatím nedokáží České dráhy efektivně provozovat železniční dopravu a měly by se proto soustředit především na ni. Vytvoření autobusové divize ČD dostal na starost dosavadní náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec.

České dráhy se projektem autobusové divize částečně navracejí do historie. „ČSD ve 20. a 30. letech už měly své autobusy a významní západoevropští železniční dopravci dnes úspěšně vlastní autobusy provozují,“ uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Podle Radima Jančury by ale měly České dráhy vstoupit na silnice až poté, co se naučí levně a kvalitně provozovat dopravu na železnici. „Kraje si v současné době objednávají autobusovou dopravu u stovek již zavedených firem, které nabízejí vysokou kvalitu a nízké ceny,“ řekl Jančura. Projekt ČD ovšem nepovažuje za konkurenci pro svoji společnost Student Agency. Žluté autobusy jezdí především na dálkových linkách mezi velkými městy, zatímco České dráhy zajímá oblast regionální autobusové dopravy.

Petr Moravec, který povede autobusovou divizi ČD, má s provozováním tohoto druhu dopravy zkušenosti. Než přišel do Českých drah, byl generálním ředitelem české pobočky společnosti Veolia Transport, která provozuje především autobusy.

Do pozice náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu přijde místo Moravce dosavadní ředitel Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek.