V Lipsku začíná autosalon, chybí BMW, Fiat i Seat

Lipsko – Světovou premiéru sedmi nových automobilů a 31 německých novinek čeká na návštěvníky největšího středoevropského autosalonu v Lipsku. Auto Mobil International Leipzig 2009 přilákal pozornost více než čtyřiceti světových značek a podobně jako v Ženevě se i v Lipsku na první pohled zdá, jako by automobilky výrazně netrápila světová hospodářská krize, přesto některé chybějí. Podle automobilového publicisty Tomáše Hrnčíře se jedná o běžná čísla, která vyplývají z ženevského autosalonu – to, co se ve Švýcarsku představilo celému světu, představuje se nyní Německu. Značky, které do Saska nedorazily, vesměs nemají světu ani Německu co nového ukázat.

„Z premiér, které byly v Lipsku nejdůležitější, je Golf GTD, což je pokračování Golfu VI s motorem turbodiesel,“ přiblížil Tomáš Hrnčíř. Upozornil také na vůz Peugeot 206 Plus, tedy facelift starší řady malých peugeotů, které francouzská značka stále vyrábí po boku novějšího typu 207.

Na lipském autosalonu přesto chybějí některé značky, jejichž nepřítomnost vzbuzuje dohady. Jedná se například o BMW, která má u Lipska jednu ze svých továren. Podle Tomáše Hrnčíře ovšem ani to nemusí být důsledek krize, ale spíše toho, že mnichovská automobilka nemá žádnou výraznou novinku, ke které by přitáhla nové zákazníky. „Je to možná tím, že si BMW myslí, že sortiment lidí, kteří přijdou na lipské výstaviště, příliš jejich značka neosloví,“ dodal Hrnčíř.

Do Lipska nepřijely i další významné automobilky – například Fiat, Seat, Volvo nebo krachující Saab.

Projevem krize je také nová orientace výrobců na malá auta. Oproti minulým letům postavila řada výrobců do středu svých expozic malá auta, která mohou svou relativně nízkou cenou a provozními náklady mnohem snadněji přilákat nové zákazníky než například velké sedany.