Velikonoce nepřežilo na silnicích 15 lidí, bourali i motorkáři

Praha - Během prodlouženého velikonočního víkendu zahynulo na českých silnicích od pátku 15 lidí, vyplývá to z předběžných policejních statistik. Na silnicích umírali nejen řidiči osobních aut, ale i motorkáři, které po zimě vylákalo na cesty teplé a slunečné počasí. Pro pět z nich to byl ale víkend poslední. Mezi nejčastější příčiny velikonočních havárií patřila zejména nepřiměřená rychlost, kdy následovalo nezvládnutí vozidla a smyk. Podle policie lidé často také řídili pod vlivem alkoholu. Na severní Moravě dokonce policisté naměřili řidiči v krvi tři promile. Navzdory masivním policejním akcím jde o nejtragičtější velikonoční víkend za posledních šest let.

Tragickým nehodám nezabránily ani policejní akce

Policisté se na podobný vývoj připravovali a o svátečním víkendu po celé republice zorganizovali desítky bezpečnostních akcí, zaměřili se především na řidiče, kteří před jízdou pili alkohol. Podle Josefa Tesaříka z policejního prezidia se na nehodách podepsal i zbytečný spěch a nervozita lidí.

„Policie nemůže být na každé zatáčce, nemůže být na každých pěti stech metrech a v prvé řadě je to znovu o tom vlastním chování řidičů,“ podotkl ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Jeho podřízení připravili na Velikonoce řadu dopravněbezpečnostních akcí, řadě vážných nehod však nezabránili.

O prodlouženém víkendu se letos stalo podle předběžných policejních statistik od pátku 728 nehod. Ve 161 případech byla příčinou nehody nepřiměřená rychlost, v 88 případech policie zjistila, že řidiči, kteří havarovali, pili před jízdou alkohol. Celkem 383 lidí utrpělo zranění.

Sobota byla na silnicích nejtragičtější

V sobotu brzy ráno zemřel u Chotějovic na Teplicku řidič osobního automobilu, který s vozem narazil do přemostění. Odpoledne zemřel řidič také v Novém Městě nad Metují na Náchodsku poté, co jeho auto narazilo do stromu. Spolujezdec se při nehodě vážně zranil. Smrtelné zranění si vyžádala i sobotní dopravní nehoda dvou motocyklistů, která se stala odpoledne u Sázavy na Benešovsku. Jeden z řidičů kolizi nepřežil, druhý se lehce zranil. Sobotní havárie nepřežilo šest lidí.

V neděli se z cest nevrátili čtyři lidé

V neděli se první tragická nehoda stala již ráno mezi obcemi Osvětimany a Medlovice na Uherskohradišťsku. Řidič osobního auta vyjel mimo silnici a narazil do stromu. Nehodu nepřežila jedna ze tří osob na zadním sedadle, další dvě utrpěly těžká zranění.

V neděli dopoledne zemřel jedenasedmdesátiletý řidič na jednom z kruhových objezdů v Hradci Králové, jeho spolujezdkyně se těžce zranila. Po 19:00 zahynula v Benátkách nad Jizerou čtyřiačtyřicetiletá řidička čtyřkolky, která nezvládla řízení a narazila do stromu.

Třiadvacetiletý řidič osobního auta Škoda 120 L nepřežil nedělní večerní havárii na Olomoucku. Muž dostal na silnici třetí třídy ve směru od Nové Vésky na Moravský Beroun smyk a po výjezdu mimo cestu narazil do stromu. Vážným zraněním na místě podlehl.

Tragickou bilanci Velikonoc uzavřelo pondělí

V Kelči u Valašského Meziříčí nepřežil náraz do stromu čtyřiadvacetiletý mladík na sedadle spolujezdce.

Pondělní havárie dvou osobních aut u Plánice na Klatovsku si vyžádala čtyři zraněné osoby. Jednoho účastníka nehody převážel k ošetření vrtulník.

O loňských Velikonocích na silnicích zemřelo osm lidí, což bylo podle policie nejméně za posledních 17 let. Naopak nejvíce lidí od roku 2000 zahynulo v roce 2003, celkem 25 lidí.

Pět motorkářů nepřežilo velikonoční svátky

O velikonočním víkendu umírali i motorkáři, v pondělí v podvečer zahynul v Otvovicích na Kladensku mladý motorkář, který měl zakázáno řídit. Motocyklista zemřel i v noci na pondělí při nehodě u obce Hrubý Rohozec na Semilsku. Další tři smrtelné nehody motocyklistů se staly v Benátkách nad Jizerou, Praze a Černých Budech. Podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila při nehodách došlo pouze jednou ke střetu motorky s jiným vozidlem. Častější příčinou byly srážky se stromy, sloupy a ochrannými zdmi.

Podle odborníků na dopravu mnoho motorkářů zapomíná na to, že jejich stroje nemají tolik bezpečnostních systémů jako auta. K tragické  události přitom může dojít už při 50kilometrové rychlosti. Na nehody mají ale vliv i jiné faktory. „V jiných státech je kvalitnější silniční síť, dlouhodobá, soustavná prevence a s tím souvisí i myšlení řidičů. V neposlední řadě máme co dohánět i co se týče kvality značení,“ shrnula Petra Cikánková z Výzkumného ústavu Dekra rozdíly v podmínkách, které mají na silnicích čeští a západoevropští řidiči motocyklů i automobilů.

Situace motorkářů na českých silnicích je v poslední době v protikladu k evropskému trendu – umírá jich stále více. V přepočtu na miliardu ujetých kilometrů jich v Česku zahyne přes 300, v Německu méně než 50.