České dráhy podle Havla dojednaly s krajem Vysočina už dříve úhrady ztrát na letošní rok ve výši 275 milionů korun. „Při jednání o dodatku ke smlouvě jsme dospěli k částce 252 milionů,“ dodal Havel. Smlouva by podle něj měla být podepsána v nejbližších dnech.
Kraj Vysočina chtěl původně na základě studie ztrátovosti vlaků provozovaných v regionu zrušit 38 vlaků, což by mělo uspořit 6,4 milionu korun. České dráhy však některé spoje musí zachovat kvůli zajištění návaznosti vlaků. „Spoje, které necháme jezdit po dobu platnosti jízdního řádu, budeme více než dvěma miliony korun financovat ze svého,“ řekl Havel.
Podle náměstka hejtmana Libora Joukla kraj výhledově uvažuje o tom, že by část méně obsazených vlaků mohly nahradit autobusy. Autobusová doprava je pro kraj podstatně levnější.
V nejbližších třech letech by i cestující na Vysočině měli pocítit modernizaci železnice. Modernizační projekt má podle náměstka generálního ředitele ČD Antonína Blažka hodnotu téměř 800 milionů korun. Na Vysočině by se mělo objevit osm až devět nových motorových jednotek po 120 místech. Kromě nových kolejových vozidel by se modernizace měla týkat také nádražních a přednádražních prostor a informačních systémů.