Rušení vlaků na Vysočině kritizují ČD i opozice

Jihlava – Kraj Vysočina se rozhodl zrušit od června 38 osobních vlaků, které dosud objednával. Ve skutečnosti však ubude pouze 30 spojů, protože některé meziregionální osobní vlaky ČD na přání sousedních krajů zachovají, další zase budou muset na vlastní náklady vypravit, aby mohly přistavit soupravu na některý z objednaných vlaků. Záměr se nelíbí dopravci ani opozici. Ta kritizuje fakt, že vlaky budou zrušeny bez náhrady a obyvatelé některých vysočinských obcí se především ráno a večer, kdy jezdí rušené spoje, nedostanou do práce nebo domů vlakem ani autobusem. Změna vejde v platnost 15. června, kdy proběhne celostátní změna jízdních řádů.

„Rušit spoje bez náhrady není možné – není možné v rámci kraje Vysočina odříznout malé obce od vlakového i autobusového spojení,“ vyjádřil se k rozhodnutí nynějšího vedení regionu bývalý hejtman Miloš Vystrčil.

Náměstek hejtmana Libor Joukl argumentuje především tím, že vlaky, které přestanou jezdit, vozí většinou méně než tři lidi a jsou tedy mimořádně neefektivní. „Radši nabídnu starostovi, aby dal těm lidem na taxíka, když to řeknu hodně obrazně,“ uvedl Joukl.

Ke škrtům dojde na všech tratích, hlavních i místních. Omezení se tak dotknou spojů z Jihlavy do Havlíčkova Brodu, Třebíče, Veselí nad Lužnicí, Horní Cerekve i relace Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou. Kraj tak ušetří 14 milionů korun, zhruba polovinu částky, kterou dává na hrazení zdravotnických poplatků.

Není vyloučeno, že na Vysočině ustane provoz regionálních vlaků ve větší míře. V tom případě by podle Libora Joukla byly jednotlivé spoje nahrazeny autobusy.

Rušení vlaků, i když jsou spoje nahrazeny autobusy, se většinou setkalo s odporem obcí i cestujících. Dlouhý a prozatím neúspěšný boj proti zrušení vlaků vedou starostové některých obcí v Ústeckém kraji. Naopak k realizaci nedošly někdejší plány na ukončení provozu na řadě tratí ve středních Čechách.

Omezení vlakových spojů
Zdroj: ČT24