„Rušit spoje bez náhrady není možné – není možné v rámci kraje Vysočina odříznout malé obce od vlakového i autobusového spojení,“ vyjádřil se k rozhodnutí nynějšího vedení regionu bývalý hejtman Miloš Vystrčil.
Náměstek hejtmana Libor Joukl argumentuje především tím, že vlaky, které přestanou jezdit, vozí většinou méně než tři lidi a jsou tedy mimořádně neefektivní. „Radši nabídnu starostovi, aby dal těm lidem na taxíka, když to řeknu hodně obrazně,“ uvedl Joukl.
Ke škrtům dojde na všech tratích, hlavních i místních. Omezení se tak dotknou spojů z Jihlavy do Havlíčkova Brodu, Třebíče, Veselí nad Lužnicí, Horní Cerekve i relace Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou. Kraj tak ušetří 14 milionů korun, zhruba polovinu částky, kterou dává na hrazení zdravotnických poplatků.
Není vyloučeno, že na Vysočině ustane provoz regionálních vlaků ve větší míře. V tom případě by podle Libora Joukla byly jednotlivé spoje nahrazeny autobusy.
Rušení vlaků, i když jsou spoje nahrazeny autobusy, se většinou setkalo s odporem obcí i cestujících. Dlouhý a prozatím neúspěšný boj proti zrušení vlaků vedou starostové některých obcí v Ústeckém kraji. Naopak k realizaci nedošly někdejší plány na ukončení provozu na řadě tratí ve středních Čechách.