Policie kontroluje přejezdy, letos na nich zahynulo už 14 lidí

Praha – Policie ve spolupráci s Drážní inspekcí zahájila třídenní dopravně bezpečnostní akci zaměřenou na železniční přejezdy. Řidiče, kteří přes ně jedou na červenou nebo příliš rychle, policisté pokutují, ale zároveň také rozdávají varovné letáčky od Drážní inspekce. Akce je zaměřena na zvýšení bezpečnosti na přejezdech o prázdninách. Během nich totiž na českých přejezdech dochází k největšímu počtu srážek aut s vlaky. Letos již na přejezdech zemřelo čtrnáct nedočkavých řidičů a jejich spolujezdců.

Policisté na Prachaticku přejezd sledovali z civilního auta, na kterém měli malou kameru. Hlídka tam celý den natáčela přestupky na přejezdech, měřila rychlost, dávala řidičům dýchat a trestala. Zároveň se řidiči mohli v letáčcích od drážních inspektorů mohli dočíst: „Nechceme vás mít ve svých statistikách.“

V loňském roce zahynulo na českých přejezdech 45 lidí, letos je to zatím zhruba třetina, největší počet nehod se ale očekává o prázdninách. Zatím asi nejvážnější letošní nehoda na přejezdu se stala nedávno. Na Příbramsku zahynula osmnáctiletá řidička i její jedenáctiletý bratr, když vjeli na přejezd chráněný blikajícími výstražnými světly.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Celkem je v Česku přes osm tisíc železničních přejezdů, jejich síť je nejhustší v Evropě. Asi tisíc z nich je označeno závorami i výstražným světlem, naopak u 4 500 nejsou ani světla, pouze výstražné kříže.

Samotná světla jsou ovšem velmi problematické opatření. Jak ukazuje probíhající projekt Centra dopravního výzkumu, je na mnoha místech svítivost signalizačního zařízení výrazně nižší než u semaforů na křižovatkách. „Může to být dvakrát, třikrát až pětkrát nižší než na křižovatkách,“ uvedl Petr Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Přesto je ze zákona odpovědnost za případnou nehodu vždy na řidičích. Ti mají povinnost před přejezdem vždy zpomalit a přesvědčit se, že vlak nejede.