Auta na Americké třídě zůstanou

Plzeň – Plzeňští zastupitelé po půlroce sporů rozhodli, že po zrekonstruované Americké třídě bude i nadále jezdit veškerá doprava. Podle původních předpokladů měla být opravená Americká ve své části klidovou zónou, kam by jezdila pouze městská hromadná doprava a zásobovací vozy. Již na konci loňského roku ale městští politici začali hovořit o tom, že by se po rekonstrukci mohla auta na Americkou třídu vrátit. Dohodli se na půlročním zkušebním provozu veškeré dopravy, ze kterého se nyní stane trvalý provoz. Jediné omezení se týká aut těžších než 7,5 tuny.

Zároveň si zastupitelé ponechali možnost o provozu ještě jednat půl roku poté, co bude dokončena plánovaná úprava křižovatky Belánka. Jedním z argumentů odpůrců osobní dopravy v Americké byl totiž fakt, že zklidnění třídy plánovalo město od poloviny 90. let 20. století. Kvůli tomu se investovaly dvě miliardy korun do paralelní trasy - přemostění nádraží, mostu Milénia a Železniční ulice a ulice U Trati. Křižovatka Belánka tuto trasu uzavírá.

Zastupitel Jiří Lodr upozornil na to, že při plné dopravě na Americké se nyní zejména v pátek o 2,5 minuty zpožďují autobusy a trolejbusy. Právě zpožďování veřejné dopravy bylo dalším argumentem odpůrců provozu na třídě. Také zastupitel Miroslav Zábranský varoval před tím, že zpožďování MHD na Americké třídě lidé vnímají negativně, a nebudou ji proto tolik využívat. Naopak Jiří Bis podpořil zprovoznění ulice. „Naši předci nestavěli silnice proto, abychom je uzavírali,“ poznamenal.

Jednotný názor nenašli ohledně třídy ani radní. Podle průzkumu se sice až na výjimky nesplnily některé katastrofální prognózy o dopravních kolapsech, zároveň se ale zprovoznění nijak výrazně neprojevilo na okolních komunikacích. Primátorův náměstek Petr Rund už dříve uvedl, že před rekonstrukcí za 194 milionů korun projíždělo třídou denně 13 400 aut, po otevření 11 700. Prý se ale ukázalo, že naprostá většina aut nemíří k obchodníkům, ale pouze si zkracuje cestu.