Slovenské železnice koupí od Škody příměstské vlaky i lokomotivy

Plzeň – Plzeňská Škoda vyhrála výběrové řízení na dodávku příměstských vlaků a také nových lokomotiv pro Železničnou spoločnost Slovensko (ZSSK). Za 82,8 milionu eur (2,1 miliardy korun) by měla Škoda vyrobit deset bezmotorových vratných jednotek s řídícím vozem a také dvě třísystémové lokomotivy vycházející z typu 109E, který plzeňská firma vyrábí pro České dráhy. Zároveň by měla proběhnout rekonstrukce starších lokomotiv od Škody, které budou jezdit s vratnými jednotkami. První vlaky od Škody by měly na Slovensku začít jezdit v roce 2011, celá dodávka bude hotova o dva roky později.

Vratné třívozové patrové soupravy podobné těm, které jsou k vidění na regionálních spojích v Německu či Rakousku, budou jezdit na tratích v okolí Bratislavy – na tratích do Nového Mesta nad Váhom, Kút či Nových Zámků. „Půjde o soupravy tažené nebo tlačené lokomotivou na jedné straně, zatímco na druhé straně je umístěn řídicí vůz. Toto řešení přináší úsporu času, energie a používání objízdné koleje, které by byly nutné pro manipulaci s lokomotivou,“ vysvětlil mediální zástupce Škody Miroslav Novák.

Aby byly schopny tlačit soupravu vedenou řídícím vozem, budou muset projít rekonstrukcí starší lokomotivy řady 263, které Škoda vyráběla v 80. letech minulého století. Ve vedení regionálních vlaků je doplní dva nové stroje. Ty sice budou vycházet z lokomotiv, které Škoda vyrábí pro ČD, budou ale mít nižší maximální rychlost a projdou i dalšími úpravami, aby byly vhodné pro příměstskou dopravu.

Výběrové řízení na výrobu vratných souprav uspělo až na druhý pokus. ZSSK poprvé požadovala nižší cenu a nikdo se do soutěže nepřihlásil. Škoda ovšem uspěla v jiném výběrovém řízení na Slovensku – dodá ZSSK deset dvousystémových patrových elektrických jednotek podobných českým City Elefantům. Ty budou jezdit ze Žiliny do Trenčína, Liptovského Mikuláše a Čadce a z Košic do Popradu, Prešova a Čierné na Tisou. ZSSK také podepsala smlouvu na dodávku nových motoráků. Ty vyrobí firma ŽOS Vrútky, která pro slovenského dopravce vyrábí i osobní vagony.