Dopravní systém na trati, jejíž část vede Německem, se s příchodem nového dopravce výrazně zjednoduší. Dosud na ní totiž jezdí hned tři dopravci, každý má jiný tarif a každý smí zastavovat v jiných zastávkách. České dráhy provozují dopravu na českém území, v Německu ale smějí jejich vlaky zastavit jenom v Žitavě. Naopak spoje Německých drah obsluhují německé zastávky, v Česku ale zastavují pouze zřídka. Po části trati jezdí také dopravce Railtrans, jehož vlaky cestují přes hranici ze Žitavy do Varnsdorfu a poté dále do Německa.
Tyto tři dopravce z větší části nahradí jediný – Arriva. Její vlaky budou díky přeshraniční smlouvě o spolupráci zastavovat ve všech zastávkách, což výrazně zjednoduší cestování. Bílo-zelené vlaky Arrivy by ovšem i nadále měla několikrát denně doplnit také červená německá pendolina (tj. vlaky s naklápěcí skříní, které jsou na rozdíl od českých rychlovlaků uzpůsobeny k provozu na regionálních tratích). Ta již dnes jezdí jako přímé vlaky spojující Liberec a Drážďany. „Jediný dopravce tam zvýší možnosti cestování a umožní zavedení pravidelného hodinového taktu, což dosud nebylo možné,“ řekl Petr Prokeš ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
S novým dopravcem by se mělo navíc cestování zrychlit. Moderní vlaky mohou jezdit až stokilometrovou rychlostí. „Zatím je zpomaluje zanedbaný úsek trati na polském území, to by měl ale změnit společný projekt modernizace, který připravujeme v rámci přeshraniční spolupráce,“ řekl Petr Prokeš. Za přispění evropských fondů by se podle něho měla celá 60kilometrová trať modernizovat, a to včetně zabezpečení přejezdů. Až bude investice za stovky milionů korun dokončena, umožní to zkrátit cestu z Liberce do Žitavy ze současných 40 minut na půl hodiny.