Blanenský železniční most je zachráněn

Blansko – Dvojice jeřábů dnes stěhovala historický železniční Ježkův most v Blansku. Ten překážel plánovaným úpravám koryta řeky, ale železničním nadšencům se podařilo zajistit jeho přestěhování. Přesun mostu překonávajícího Svitavu, po němž vedla nepoužívaná vlečka, byl složitější, než se předpokládalo. Neváží totiž odhadovaných 40 tun, ale o třetinu více – 56 tun. Pro dva jeřáby to tak bylo velké břemeno, řekl Tomáš Novotný, který operaci řídil.

Most byl proto přesouván na nedaleké volné prostranství postupně. Byl při tom opřený o jeden z původních pilířů. Musela se měnit místa, za která byl na jeřáby pověšen, aby byla správně rozložená jeho hmotnost. Nakonec ale skončil na správném místě na zelené ploše nedaleko Svitavy.

Během příštího roku by měla být konstrukce opravena. Blanenští příznivci železnice ze spolku Kolejová chtějí na most umístit historický poštovní vagon a vybudovat v něm expozici o železnici.

Reportáž Lukáše Pfausera (zdroj: ČT24)

Ježkův most sice zatím nemá oficiální statut památky, v budoucnu jej ale patrně získá. Je asi 150 let starý a vznikl jako součást železniční trati Plzeň–Praha, která byla otevřena v roce 1862. Za první republiky byl ale demontován. Zakoupila ho slévárna a kovárna blanenské společnosti K. a R. Ježek a most potom bezmála sto let sloužil jako součást vlečky do podniku.

Za druhé světové války ho Němci nestihli vyhodit do povětří. „Zůstal 9. května 1945 jako jediný most, který nebyl poškozen,“ uvedl předseda sdružení Kolejová Jiří Šimůj. Svým účelům sloužil až do roku 1996. Od té doby je nevyužíván. Při revitalizaci koryta řeky Svitavy se uvažovalo o tom, jak s ním naložit. Vodohospodáři trvali na tom, aby byl z říčního koryta odstraněn. Hrozilo to, že skončí ve šrotu. Jeho využití nabídl až spolek Kolejová.