RegioJet nabízí Ústeckému kraji levnější vlaky

Ústí nad Labem – O 60 milionů méně než České dráhy by chtěla na zajištění dopravní obslužnosti společnost RegioJet, pokud by si její služby objednal Ústecký kraj. Na tiskové konferenci to řekl Radim Jančura, majitel Student Agency, která je mateřskou společností RegioJetu. Společnost představila svoji koncepci regionální dopravy v Ústeckém kraji, s níž se chce ucházet o desetiletou zakázku. Zájem má RegioJet o všechny tratě, jejichž provozování by chtěl převzít v roce 2011.

S nabídkou přichází RegioJet ve chvíli, kdy region shání peníze, kterými by Českým drahám zaplatil regionální vlaky na příští rok. Požadovaných 688 milionů totiž Ústecký kraj nemá, situací se bude zabývat mimořádné zasedání zastupitelstva v listopadu.

RegioJet podle Jančury nabízí alternativu k požadavkům ČD. „Ústecký kraj přišel na řadu mezi prvními proto, že víme, že hodlá podepsat smlouvu na deset až 15 let s Českými drahami a že zveřejnil požadavky Českých drah na financování,“ řekl Jančura. Při desetileté smlouvě s firmou RegioJet by kraj ušetřil zhruba 700 milionů korun, upozornil Jančura. Zároveň slíbil zlevnění jízdenek asi o patnáct procent. RegioJet chce zaručit také 98procentní dochvilnost svých spojů.

Mezi vozidly, která chce RegioJet v Ústeckém kraji, figurují dvě jednotky od Siemensu – tří až čtyřčlánkové elektrické Desiro Mainline pro hlavní trati a dvoučlánkové Desiro Classic pro vedlejší trati. Na lokálkách s nejmenší frekvencí cestujících by chtěla firma jezdit s motoráky, které vyvíjejí slovenské ŽOS Zvolen.

S Desirem Mainline i Classic by RegioJet chtěl zajišťovat i rychlíkovou dopravu v Česku, svoji vizi představil v létě. Jednotky mají především na hlavních tratích oproti klasickým soupravám, které tvoří páteř vozového parku Českých drah, nevýhodu ve své nižší variabilitě. Zatímco k vagonům, do nichž se nevejdou cestující, je možné přidat další jeden nebo dva vozy, čtyřvozovou jednotku lze posílit pouze stejně dlouhou jednotkou.