Služební vozy už nebudou hyzdit vlaky, čeká je rekonstrukce

Praha – Služební vozy už nebudou ostudou Českých drah. Dopravce oznámil výsledek výběrového řízení na rekonstrukci 64 vagonů z poloviny 80. let minulého století. Jejich radikální úpravu provede společnost ŽOS Trnava, která v minulosti rekonstruovala vozy stejného typu pro Železniční společnost Slovensko. Vagony dostanou zcela nový interiér, klimatizaci, nové sedačky a docela jinak bude vypadat i služební oddíl, který by už neměl připomínat nepřístupnou celu. Naopak bude lépe zařízen k přepravě jízdních kol. Dráhy zaplatí za rekonstrukci 1,5 miliardy korun.

Když v německém Mnichově zastaví pravidelný expres z Prahy, dělá jeho souprava Českým drahám na první pohled to nejlepší jméno, vagony jsou klimatizované, vcelku čisté, mají moderní podvozky, pohodlné sedačky – avšak uprostřed vlaku stojí oprýskaný bílo-zelený vagon s ušmudlanými stěnami, netěsnícími okny, opěrkami rukou odpadávajícími od sedadel a páchnoucí toaletou. Dráhy by této ostudy měla zbavit slovenská firma ŽOS Trnava.

Protože firma loni zrekonstruovala vozy stejného typu pro Železniční společnost Slovensko, mohou si už dnes udělat cestující dobrou představu, co jim České dráhy nabídnou. ŽOS Trnava nezastírá, že obě rekonstrukce si budou podobné. „Naše nabídka přestavby vozů pro České dráhy vycházela ze zkušeností získaných při realizaci velmi podobného projektu pro Železniční společnost Slovensko,“ shrnul Július Hudák, ředitel divize oprav a modernizací osobních vozů ŽOS Trnava.

„Kompletní přestavbou projde interiér vozu, kde bude zachováno několik klasických oddílů se 6 místy, oddíl pro vozíčkáře i bezbariérová toaleta, která bude nově vybavena uzavřeným systémem. Zachován bude také oddíl pro vlakový doprovod. Nově bude koncipován oddíl pro umístění několika jízdních kol a zcela nově bude vytvořen velkoprostorový oddíl,“ shrnul novou podobu vozů řad BDbmsee a BDhmsee náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

Chybět nemá ani klimatizace nebo elektrické zásuvky a elektrický pohon dveří. Pro manipulaci s invalidními vozíky dostanou vagony zdvihací plošinu, ŽOS Trnava také dosadí audiovizuální informační systém.

Podvozky dnes umožňují služebním vozům jízdu až 160kilometrovou rychlostí, po rekonstrukci ale umožní také rychleji zastavit. Dosazena bude elektromagnetická kolejnicová brzda a celý brzdný systém bude upraven pro činnost tzv. EP brzdy s možností přemostění záchranné brzdy.

Vagony, které projdou rekonstrukcí, dodala Československým drahám v roce 1987 východoněmecká firma Waggonbau Bautzen. Ve vozovém parku ČSD patřily k nejpohodlnějším – měly polstrované sedačky nebo posuvné dveře, přesto se ani tehdy nemohly rovnat například západoněmecké špičce. Část služebních vozů prošla drobnou rekonstrukcí v polovině 90. let, kdy dráhy dosadily nové sedačky a zvedací plošinu, vše ostatní však zůstalo při starém. V novém a konkurenceschopném by mělo všech 64 služebních vozů být do tří let.