Dopravní obslužnost bez soutěže – nejen vlaky, ale i autobusy

Praha – Po kritice, které se dočkaly kraje po přidělení zakázek na osobní železniční dopravu bez výběrových řízení, provedly totéž také v autobusové dopravě. Jako první o tom informoval deník Mladá fronta Dnes. Regiony prodloužily až o deset let smlouvy autobusovým dopravcům, kteří tak bez účasti ve výběrových řízeních přišli k zakázkám za desítky miliard korun. Autobusy firem, které na regionálních linkách jezdí dnes, tak vesměs budou vozit cestující místy až do roku 2019. Kraje neporušily žádné pravidlo, tendry na regionální dopravu totiž budou v Evropské unii povinné až od Nového roku.

Kraje zaplatí autobusovým dopravcům každý rok celkem přes čtyři miliardy korun, Českým drahám platí za regionální vlaky zhruba dvojnásobek. Většinou půjde o dopravce, kteří jezdí na linkách na základě zvykového práva již léta.

Část krajů bude od příštího roku platit dopravcům méně peněz než dosud. Firmy proto zřejmě omezí nákupy nových vozidel. „Problém to bude, investice do vozového parku budou menší,“ řekl František Neterda, šéf Probo Bus.

Kraje tak ale ušetří a regionální politici jsou přesvědčeni také o tom, že zaplatí méně i díky tomu, že neproběhla výběrová řízení. „Je to pro nás výhodnější, snížili jsme náklady ročně o padesát milionů korun,“ komentoval náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Středočeský kraj podepsal desetiletou smlouvu, v níž je zároveň uvedena možnost ji bez udání důvodu s jednoroční lhůtou vypovědět.

Podle MF Dnes podepsalo šest ze třinácti krajů s autobusovými dopravci smlouvy na devět či deset let. Jihomoravský a Ústecký kraj si zajistily služby autobusových firem na dalších šest let, zbylé regiony délku smlouvy neupřesnily.