Trestné body pro řidiče se v tomto volebním období zvyšovat nebudou

Praha – O změnách v silničním zákoně se rozhodne až v příštím volebním období. Senát totiž dnes prodloužil lhůtu na projednání senátorské novely až do konce května, tím pádem už o něm sněmovna v tomto volebním období rozhodnout nemůže. Novela měla například zvyšovat počet trestných bodů pro řidiče. Autoři návrhu odklad zdůvodnili tím, že sněmovna už do voleb nestihne žádné změny v silničním zákoně přijmout. Chtějí proto převzít iniciativu a některé z poslaneckých návrhů zapracovat do senátorské novely.

Návrh měl původně zvýšit maximální hranici počtu trestných bodů pro řidiče, po jehož dosažení následuje ztráta řidičského průkazu, z 12 na 18. Horní komora ale rozhodnutí o normě už loni na podzim odložila proto, aby ji sladila s několika konkurenčními poslaneckými předlohami a novelou, kterou chystalo ministerstvo dopravy.

Podle senátorů je český bodový systém nepřiměřeně tvrdý a postrádá mechanismus varování řidiče o počtu dosažených bodů. Chtějí se proto přiblížit německému modelu. Obce by podle novely měly řidiče, kteří nasbírali už tucet bodů, na tuto okolnost upozornit písemně nebo elektronicky.

Pravidla převozu škodlivin pro šlechtění rostlin se asi změní

Senátoři také schválili jednu z vládních priorit, kterou byla změna pravidel pro převoz škodlivých organismů, například pro šlechtění odrůd rostlin. Pravidla se mají změnit podle směrnice EU, normu teď dostane k podpisu prezident. „Účelem navrhované úpravy je umožnit rostlinolékařské správě vydat rostlinolékařský pas pro přemísťování karanténního materiálu z České republiky na území jiného členského státu EU,“ vysvětloval senátorům ministr zemědělství Jakub Šebesta.

Karanténním materiálem jsou podle něj škodlivé organismy, rostliny, rostlinné produkty a jiné předměty pro pokusné a vědecké účely nebo pro šlechtění odrůd. Rostlinolékařský pas bude podle ministra vydáván při dodržení podmínek karanténní izolace. Šebesta poznamenal, že směrnici Česko částečně přejalo předloni vyhláškou. Pokud by prý nebyla rychle schválena novela zákona, Evropská komise by s Českem zahájila řízení.

Senátoři se zastali nádraží v Ústí nad Orlicí

Horní komora se zabývala i využitím klasicistní nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Té kvůli modernizaci železničního koridoru hrozilo zbourání, senátoři ale pro ni doporučili nalézt v budoucnu využití. Podle nich by měly najít společné řešení ministerstvo dopravy a kultury, České dráhy, Správa železniční a dopravní cesty, město Ústí nad Orlicí, Pardubický kraj a také organizátoři petice za zachování objektu. Měly by také najít peníze na rekonstrukci, jejíž náklady jsou odhadovány na 50 milionů korun.

Ministerstvo dopravy, dráhy a správa železnice se však chtějí budovy zbavit za symbolickou cenu jedné koruny. Ústeckorlická senátorka Ludmila Müllerová a Adolf Jílek (za TOP 09) proto neúspěšně navrhovali, aby řešení hledaly pouze kraj a město spolu s tvůrci petice Nádraží nedáme, kteří dosáhli prohlášení budovy za kulturní památku.