Věci veřejné chtějí zrychlit opravy silnic, navrhují i satelitní mýto

Praha – Věci veřejné představily další část volebního programu, strana navrhuje nájem pro stavební firmy na staveništích při opravách silnic – toto opatření by mělo firmy motivovat, aby opravy silnic trvaly kratší dobu. V místech, kde by to nikoho neobtěžovalo, by navíc měli dělníci pracovat nepřetržitě. Věci veřejné také chtějí snížit údajnou korupci při zadávání zakázek na dopravní stavby a zavést satelitní mýtný systém.

Údajná korupce v zakázkách na dopravní stavby je podle jihočeského lídra strany Viktora Paggia největším problémem. „V soutěži pana ministra zvítězí firma pana ministra,“ řekl Paggio a poukázal na bývalého ministra dopravy za ODS Aleše Řebíčka a jeho spojení s firmou Viamont. Konkrétní příklad zakázky ale Paggio nesdělil, odkázal na novinové články. „Je to věc, která je uzavřená,“ podotkl lídr VV a dodal, že strana se chce soustředit na budoucnost.  

Strana je pro zákaz účasti ve veřejných zakázkách pro firmy s anonymními majiteli, testovala by také korupční odolnost úředníků nabízením fiktivních úplatků a zveřejňovala by veškeré údaje o tendrech na internetu včetně uzavřených smluv, vyjmenoval Paggio.   

Díky nájemnému na staveništích by měly firmy pracovat co nejrychleji. „Zkrátila by se doba oprav, které jsou pro motoristy zatěžující,“ uvedl člen dopravní komise VV Stanislav Huml. Nepřetržité práce mimo zastavěné oblasti jsou běžné například v Belgii a ve Spojených státech, dodal. 

Věci veřejné prosazují také zavedení satelitního systému mýtného, které je podle nich modernější než současný mikrovlnný. Prolobbovala jej firma Kapsch, prohlásil Paggio, jenž by chtěl vyšetřit okolnosti přidělení zakázky. Výtěžek z mýtného by měl jít výhradně do státního fondu dopravní infrastruktury, dodal jihočeský lídr VV.   

Představitelé strany také kritizovali podle nich neefektivní čerpání peněz z evropských fondů. Podle lídryně moravskoslezské kandidátky Kristýny Kočí je potřeba například zjednodušit administrativu, zřídit centrální poradenské místo, zavést kontrolu projektů a u malých obcí vyřešit problém s tím, že nemají peníze na spolufinancování. Peníze by měly jít do oblastí, v nichž je o ně zájem. Podle stínového ministra zahraničí VV Josefa Zieleniece by se evropské dotace neměly využívat na projekty, které mohou v budoucnu zatížit veřejné rozpočty. Více peněz by mělo jít na projekty boje s nezaměstnaností, dodal.