Sopečná výluka nekončí – nad Skandinávií se opět nelétá

Praha – Islandská sopka Eyjafjallajökull stále straší Evropu. Švédsko a Norsko musely dopoledne uzavřít některá letiště, protože se nad nimi opět zvýšila koncentrace sopečného prachu, který může poškodit letecké motory. Uzavřít by se mohly aeroporty také v Dánsku. Nebe nad zbytkem Evropy se ale konečně plní letadly. Odpoledne se po dlouhém čekání otevřelo helsinské letiště. Nejvytíženější letiště v Evropě – londýnské Heathrow – už běží téměř na sto procent. Bez omezení se létá i v Česku. Meteorologové navíc neprodloužili výstrahu před prachem z islandské sopky. Český vzdušný prostor se dostal do takzvané třetí zóny, to znamená do normálního režimu. Letecký provoz se tak u nás pomalu vzpamatovává.

Ve Švédsku jsou uzavřena letiště v Malmö a Göteborgu, v Norsku nefungují letiště u Bergenu a Stavangeru. Provoz je přerušen také na některých menších aeroportech. „Vulkán je hodně aktivní, ale vychází z něj méně popela i lávy. Navenek je tedy klidnější, ale uvnitř stále hodně bouří,“ informovala mluvčí islandské civilní obrany Olof Paldusrdottirová.

Létají Helsinky, Frankfurt, Oslo, Paříž i Stockholm

Většina Evropy opět létá (zdroj: ČT24)

Stockholm a Oslo zatím lety odbavují, podobně jako kodaňské letiště Kastrup, které by se však mohlo uzavřít během dne – je totiž vzdáleno jenom 50 kilometrů od uzavřeného Malmö. „Předpovědi jsou ještě nejistější, než tomu bylo doposud,“ uvedla ve svém prohlášení organizace Swedavia, která je odpovědná za provoz většiny švédských letišť. Omezení může trvat i zítra.

Dozvuky končící sopečné krize jsou stále znát také na největším letišti v kontinentální Evropě ve Frankfurtu. Letiště se otevřelo již včera, odbavilo ale pouze malou část letů. Dnes by již mělo zaopatřit kolem 700 spojů, oproti běžnému čtvrtku zhruba polovinu. Provoz však postupně sílí, podobně tomu je i na dalších letištích, kde byl dosud provoz omezen – v Paříži či Helsinkách. Aerolinky ovšem přes znovuotevření letiště Helsinky-Vantaa zrušily dlouhou řadu letů z finské metropole, zejména ve večerních hodinách

Praha: Ruzyně se vrací k normálu, odbavuje 80 % letů

Létá se i z pražské Ruzyně. Za celý den letiště odbavilo více než 400 letů, zrušené byly pouze tři. „Prognózy jsou zatím příznivé, nicméně situaci sledujeme a průběžně ji spolu s Eurocontrol vyhodnocujeme,“ vysvětlil mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma. „Do konce týdne bychom se měli dostat na běžný provoz,“ doplnila mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová.

Z Ruzyně stále neletá společnost Air France do Lyonu, Easy Jet do Milána, ČSA do Helsinek a Paříže, Ryanair do Stockholmu a Birminghamu, Lufthansa do Frankfurtu a Düsseldorfu a Lot do Varšavy. Celkem by mělo největší české letiště odbavit asi 80 procent letů, podobně jako včera.

Podle odhadů leteckých společností bude trvat ještě do konce týdne, než se všichni uvízlí cestující vrátí domů. Mnoho jich přistálo v Praze během středy, Česko i celá Evropa se budou opět zalidňovat i v dalších dnech. „Evropa je už otevřená, ale zbývá ještě hodně práce. Musíme dostat cestující do cíle, je to tak trochu humanitární akce,“ podotkl David Henderson z Asociace evropských aerolinií.

Sopečný prach má špatný vliv na motory letadel

Letecké společnosti teď zkoumají, jak sopečný prach působí na provoz letadel. Ohroženy jsou hlavně motory: ČSA provádějí tzv. boroskopii, kdy lopatky turbíny podrobně kontrolují speciální minikamerou. U varování před sopečným prachem musí Česko spoléhat výhradně na informace ze zahraničí. Žádné vlastní měřicí prostředky zdejší úřady ani letecké společnosti nemají.

Úřady ale teď tvrdí, že létání už je bezpečné. „Kdyby nebylo, zůstal by vzdušný prostor zavřený,“ řekl předseda Rady mezinárodní civilní dopravy Roberto Kobeh Gonzáles.

Problémy v letecké dopravě zdržely i posily Severoatlantické aliance mířící do Afghánistánu. Asi 6,5 tisíce převážně amerických vojáků se mělo tento týden připojit k mezinárodním silám, které v zemi operují. Podle velení NATO by to ale nemělo ovlivnit vojenské operace v zemi.