Pražští cestující ve vedru roztávají, řidiči na tom nejsou lépe

Praha – Tramvaje a městské autobusy s klimatizací jsou sice ve většině evropských měst běžné, české dopravní podniky ale zatím nepovažují tepelné pohodlí cestujících za to nejdůležitější. Pražský dopravní podnik nehledí ani na řidiče – klimatizován je jejich prostor pouze v nejnovějších vozidlech. Ve více než polovině autobusů a zhruba v pěti šestinách tramvají jsou řidiči naplno vystaveni vedru. Pracovní dobu tráví i v 50 stupních Celsia.

Že lze pečovat o tepelnou pohodu alespoň v případě řidičů, ukázal například brněnský dopravní podnik, který klimatizaci doplnil i do kabin starších tramvají. Naproti tomu v Praze má klimatizovaný prostor pro řidiče pouze 148 tramvajových vozů z celkových 954. Trochu lépe jsou na tom řidiči pražských autobusů. „Je to asi polovina z celkového počtu autobusů, další polovina je vybavena lednicí,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Ilona Vysoudilová.

Když je venku více než 28 stupňů, dopravní podnik řidičům tramvají a autobusů, jejichž věkový průměr je kolem 50 let, dává energetické nápoje v prášku. Pokud ale jezdí ve vozidle bez klimatizace, nestačí to. „Když je kolem 30 stupňů, v kabině je 40 nebo 50,“ poukázal řidič autobusu Miroslav Flégr.

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Situaci řidičům neusnadňují ani nadřízení úředníci. Předpisy totiž vyžadují, aby byly zavřené dveře do řidičského prostoru. Řidiči starých tramvají je rádi otevírají, aby kabinou proudil vzduch – a od dispečerů proto dostávají pokuty.

Postavení řidičů mají postupně zlepšit dodávky nových vozidel. Letos začne po Praze jezdit 25 nových tramvají a 83 autobusů s klimatizovaným prostorem pro řidiče. Cestující jim však budou moci nadále jenom závidět, o jejich tepelnou pohodu se dopravní podnik stále nestará.