Praha – Tramvaje a městské autobusy s klimatizací jsou sice ve většině evropských měst běžné, české dopravní podniky ale zatím nepovažují tepelné pohodlí cestujících za to nejdůležitější. Pražský dopravní podnik nehledí ani na řidiče – klimatizován je jejich prostor pouze v nejnovějších vozidlech. Ve více než polovině autobusů a zhruba v pěti šestinách tramvají jsou řidiči naplno vystaveni vedru. Pracovní dobu tráví i v 50 stupních Celsia.
Pražští cestující ve vedru roztávají, řidiči na tom nejsou lépe
Že lze pečovat o tepelnou pohodu alespoň v případě řidičů, ukázal například brněnský dopravní podnik, který klimatizaci doplnil i do kabin starších tramvají. Naproti tomu v Praze má klimatizovaný prostor pro řidiče pouze 148 tramvajových vozů z celkových 954. Trochu lépe jsou na tom řidiči pražských autobusů. „Je to asi polovina z celkového počtu autobusů, další polovina je vybavena lednicí,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Ilona Vysoudilová.
Když je venku více než 28 stupňů, dopravní podnik řidičům tramvají a autobusů, jejichž věkový průměr je kolem 50 let, dává energetické nápoje v prášku. Pokud ale jezdí ve vozidle bez klimatizace, nestačí to. „Když je kolem 30 stupňů, v kabině je 40 nebo 50,“ poukázal řidič autobusu Miroslav Flégr.
Situaci řidičům neusnadňují ani nadřízení úředníci. Předpisy totiž vyžadují, aby byly zavřené dveře do řidičského prostoru. Řidiči starých tramvají je rádi otevírají, aby kabinou proudil vzduch – a od dispečerů proto dostávají pokuty.
Postavení řidičů mají postupně zlepšit dodávky nových vozidel. Letos začne po Praze jezdit 25 nových tramvají a 83 autobusů s klimatizovaným prostorem pro řidiče. Cestující jim však budou moci nadále jenom závidět, o jejich tepelnou pohodu se dopravní podnik stále nestará.