Ražba tunelu Blanka má červenou, Bém podal trestní oznámení

Praha - Ražba tunelu Blanka bude po úterním propadu půdy v Praze 6 na několik týdnů zastavena. Báňský úřad v reakci na propad nařídil zpracování nového geologického průzkumu a přepracování dokumentace k tunelu. Do té doby zakázal další ražbu. Podle mluvčího stavební firmy Metrostav Františka Poláka se propad půdy v současnosti zajišťuje betonovou plombou. Poté bude třeba počkat na vyšetřování báňského úřadu, které bude trvat asi několik týdnů. Dokud nebudou známy příčiny sesuvu, nedá se očekávat obnovení ražby, dodal Polák. Naposledy se tunel propadl na dvou místech včera v noci, v jednom závalu zůstal na 6 hodin uvězněný bagrista. Podle báňské záchranné služby během vyprošťování sesuvy hornin pokračovaly. Primátor Prahy Pavel Bém podal kvůli propadu tunelu trestní oznámení.

Podle Poláka už bylo na místo navezeno asi 400 metrů krychlových betonu, práce na zajištění budou trvat ještě asi jeden nebo dva dny. V místě je stále snížena rychlost projíždějících tramvají. „Místo geodeticky i geotechnicky monitorujeme,“ uvedl Polák. Báňský úřad nyní musí shromáždit všechny dokumenty potřebné k prošetření příčin sesuvu. „To je otázka týdnů,“ řekl Polák. Teprve poté navrhne podle Poláka projektant nové řešení ražby, které bude muset znovu schválit báňský úřad.

Pavel Bém:

„Podám ještě jedno trestní oznámení v tomto případě, a to nikoli na neznámého pachatele, ale na fyzickou osobu. Jsem přesvědčen, že ten, kdo je zodpovědný za konkrétní stavbu na konkrétním místě, musí být zodpovědný za to, co se tam stane.“

Pražský primátor Pavel Bém podal kvůli včerejšímu propadu pražského tunelu trestní oznámení na neznámého pachatele pro podezření z veřejného ohrožení. Stavební firmě Metrostav bude navíc chtít uložit sankce kvůli nedodržení technologických postupů. Současně zadal právní analýzy, jestli je s Metrostavem možné vypovědět smlouvu.

Havárie se stala asi půl hodiny před půlnocí, kráter o rozměrech 20 krát 35 metrů pak vznikl za budovou ministerstva kultury, mezi ulicemi U Brusnice, Milady Horákové a Jelení. Báňští záchranáři na místo vyjeli ve 23:53. Zhruba o hodinu později byli přivoláni i hasiči, na vyprošťování se ale podíleli především báňští záchranáři a pracovníci Metrostavu, protože hasiči nemají vhodnou techniku pro zásahy v podzemí. Do tunelu vstoupili z portálu v Myslbekově ulici, vyprošťovací práce začaly odvozem horniny ze zavaleného tunelu.

Václav Cílek, geolog, publicista:

„To podcenění je evidentní už z toho důvodu, že tři propady se prostě nemůžou stát, a pokud se stanou, je docela zajímavé, že se dějí o svátcích nebo kolem Vánoc. Buďto se tedy honí plán, nebo je na pracovišti jen část lidí.“

Hlavní zhotovitel, společnost Metrostav, pochybení odmítá, navíc shodně s magistrátem ujišťuje, že je celá výstavba pravidelně pod kontrolou. Dohlížet na ni má 112 lidí, mimo jiné i 42 pracovníků společnosti Inženýring dopravních staveb. Ta se ale k vlastním kontrolám a jejich průběhu odmítla vyjádřit a odkázala na magistrát. Kompletní dozor na stavbě stojí ročně miliony korun a platí ho i Praha. „Řádově se jedná zhruba o 60 milionů korun, jsou to mnohorodé činnosti spojené jak s geotechnickým monitoringem, tak s monitoringem stavebních objektů či s výkonem technického dozoru investora,“ popsal výdaje Jiří Toman, ředitel magistrátního odboru městského investora.