Turnikety v metru zřejmě hned tak nebudou, nejsou peníze

Praha - Pražský dopravní podnik zřejmě odloží vybudování turniketů v metru. Podle ekonomického ředitele podniku Martina Horáka nemá podnik na zakázku za zhruba 3,5 miliardy korun peníze a prioritou vedení města v příštích letech je navíc nový bezpečnostní systém v metru. Tendr na turnikety byl vyhlášen loni v říjnu a dosud nebyl uzavřen. Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dříve uváděl, že by s budováním chtěl začít letos, v roce 2012 by pak měly být turnikety ve všech stanicích. To se ale pravděpodobně nestane.

„Uzavřeli jsme přípravu zadávací dokumentace, nyní se chystáme oslovit jednotlivé uchazeče,“ řekl Horák. Podle něj kvalifikační kritéria pro účast ve výběrovém řízení splnilo pět firem, mezi kterými jsou i zahraniční společnosti. Podle Horáka by se tendr mohl uzavřít do konce roku, konečná realizace je ale závislá na dotaci od města. „Prioritou současného vedení města je bezpečnostní systém. Jiné vedení ale může mít jiné priority,“ poznamenal Horák. Podle vedení města bylo výběrové řízení na dodavatele turniketů vypsáno s tím, že může být bez náhrady zrušeno. Podle Horáka může podnik také vybrat vítěze, ale neuzavřít s ním smlouvu.

Projekt na vybudování turniketů počítal nejen s turnikety v metru, ale také s přizpůsobením povrchové dopravy. Podle zprávy, kterou DPP předložil před časem magistrátu, by se peníze vložené do turniketů mohly vrátit za pět let od jejich spuštění. Snížil by se prý počet černých pasažérů a díky tomu by se zvýšily výnosy z jízdného.

Proti turniketům protestují někteří zastupitelé i sdružení

Proti turniketům dlouhodobě vystupují někteří opoziční zastupitelé i několik pražských sdružení, která kvůli tomu organizovala petici. Například zelení upozorňovali na to, že projekt nemá zajištěné financování a podnik by si na něj musel půjčit. Ekonomická návratnost je navíc podle zastupitelky Petry Kolínské (SZ) založena na nepřesných výpočtech. Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) ale v odpovědi na interpelace Kolínské z červnového zastupitelstva uvedl, že ekonomická výhodnost může být uzavřena až po vyhodnocení veřejné zakázky.

Tendr na zlepšení a sjednocení bezpečnostního systému metra, jehož hodnota může být až čtyři miliardy korun, vyhrálo konsorcium firem Saab a AŽD. Podnik s vítězem zatím kvůli nedostatku peněz nepodepsal smlouvu. Projekt před prázdninami podpořilo představenstvo i dozorčí rada DPP, ve které sedí zástupci opozice i odboráři.

M1 v řádném provozu
Zdroj: ČT24