Do 0,3 promile bez bodů? Vláda souhlasí

Praha – Změna bodového systému pro řidiče je o krok blíže schválení, senátní návrh dnes podpořila i vláda. Horní komora navrhuje zrušit bodový trest za malé překročení rychlosti, za naměření alkoholu do 0,3 promile nebo nezapnutí světel u vozidla. Naopak požadují přísnější tresty za nepřipoutání se bezpečnostními pásy a ohrožení jiných účastníků provozu. Předloha teď míří do sněmovny.

Podle premiéra Petra Nečase (ODS) jde senátní návrh správným směrem, přesto měl kabinet některé námitky. Je třeba jednoznačně upravit provádění kontrol technického stavu, stanovit právo přednosti jízdy nebo zavést parkovací průkazy pro zdravotně postižené, uvedl Nečas na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády. 

Přidělení bodů nemá podle návrhu hrozit za překročení povolené rychlosti v obci nejvýše o pět kilometrů v hodině, mimo obec o deset kilometrů za hodinu. Řidič by i za to ale mohl dostat pokutu od 1 500 do 2 500 korun. Za vyšší překročení rychlosti by dál byly udělovány dva, tři nebo až pět bodů a vyšší pokuta podle toho, jak rychle řidič jel.   

Pokud by policisté při dechové zkoušce naměřili řidiči nejvýše 0,3 promile alkoholu, hrozila by mu nově jen pokuta do pěti tisíc korun. Nulová tolerance k alkoholu za volantem by tak podle tvůrců senátorské předlohy zůstala zachována. Návrh podle jeho autorů vychází z norem v západoevropských zemích a také z praxe, že policisté prý tolerují naměření alkoholu do 0,25 promile. Tuto hladinu podle senátorů z řad lékařů nemusí způsobit pouze pití alkoholu. Senátoři naopak navrhli zpřísnit bodový trest za vyšší množství alkoholu, a to ze šesti na sedm bodů. 

Petr Nečas uvedl, že pokud by bylo na něm, tak by za volantem žádný alkohol nepovolil. „Pokud povolíte nám Čechům jedno pivo, dáme jedno a půl až dvě,“ podotkl premiér.  

Zrušeny by měly být podle návrhu jednobodové tresty, například za porušení povinnosti denního svícení nebo neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném jízdním pruhu. Dvoubodový trest má být zrušen za nedovolenou jízdu po vyhrazeném jízdním pruhu, stejně tak pětibodový trest pro starší řidiče, kteří s sebou nemají platný posudek o zdravotní způsobilosti.   

Předloha by přinesla i další změny. Řidiči, kteří by spáchali za tři měsíce více přestupků, by měli být potrestáni srážkou bodů pouze za ten s nejvyšší sankcí. Policie by podle návrhu měla mít právo zastavit vozidlo a poslat ho do stanice technické kontroly (STK) na překontrolování jeho technického stavu. Pokud by pracovníci STK zjistili závadu, řidič by musel kontrolu uhradit. Stanice přitom může být vzdálena nejvýše osm kilometrů. 

Kabinet souhlasil i s odkladem elektronických vinět

Ministři souhlasili i s dalším senátním návrhem na odklad elektronických vinět pro osobní automobily o pět let. Podle novely zákona o pozemních komunikacích by se viněty zaváděly až v lednu 2016. Podle senátorů je navrhovaný systém neúměrně nákladný a stát by prý odkladem ročně ušetřil minimálně 1,4 miliardy korun. Také poslanci argumentovali tím, že zavedení vinět by připravilo stát o peníze, údajně až o 12 miliard korun. Proti vinětám argumentovali i někteří odborníci z vysokých škol. 

Zavedení vinět místo nalepovacích dálničních známek se stalo v uplynulých měsících předmětem řady debat. Předchozí sněmovna se pokusila viněty letos už jednou neúspěšně zrušit, návrh ale neprošel, zejména díky hlasům poslanců ODS a KSČM.